Fant ulovligheter innen privat hjemmehjelp

UNDER LUPEN: Oslo kommune har gransket hjemmetjenesten til den profittbaserte omsorgsbedriften Attendo, fylkeslegen har åpnet tilsynssak og Arbeidstilsynet har gjort tilsyn. (Foto: Skjermdump)

Oslo kommunes kontroll av Attendo Hjemmetjeneste bekrefter ulovlig overtidsbruk. Nå refser kommunen varslerne, skriver FriFagbevegelse.

18.06.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.06.2015

Oslo kommune har funnet kritikkverdige forhold hos firmaet Attendo som driver privat hjemmehjelp i Oslo.

Nå refser kommunen de ansatte som varslet om ulovlig overtidsbruk, manglende opplæring og dårlig behandling av eldre. Etter flere artikler i FriFagbevegelse om saken, gransket Oslo kommune selv firmaet, og fant kritikkverdige forhold.

Ansatte hevder de varslet internt

Men varslerne i selskapet får ikke ros av kommunen – tvert imot. Kommunen kritisererer de ansatte, og skriver at de burde varslet internt. De ansatte hevder de har varslet internt flere ganger.

Les hele saken «Oslo kommune refser ansatte som varslet om ulovlige forhold» på frifagbevegelse.no

Etter at FriFagbevegelse i mai avslørte ulovligheter i selskapet, gjennomførte Oslo kommune en ekstra kontroll av selskapet. Flere Attendo-ansatte fortalte Frifagbevegelse om ulovlig mye overtid, ekstremt arbeidspress og om ufaglærte som gjorde sykepleieoppgaver uten opplæring.

Helseetaten i Oslo kommune har ansvaret for å sjekke at omsorgsbedriftene som leverer hjemmetjenester holder kontraktene sine.

– Vi har gjort det som har vært mulig for oss å gjøre, sier tillitsvalgt for Fagforbundet i Attendo Hjemmetjeneste, Laura Bakke Lillegård.
Foto: Sissel M. Rasmussen

Ulovlig mye overtid

Helseetaten fant at ansatte i Attendo har jobbet ulovlig mye overtid og at turnuslister ikke er underskrevet av ansattes representanter. Ufaglærte har måttet utføre sykepleie-oppgaver på de eldre. Attendo kan ikke dokumentere at de ufaglærte har fått opplæring i disse oppgavene.

Arbeidstilsynet og Fylkeslegen ser på Attendo

Det er ikke bare Helseetaten som gransker Attendo. Arbeidstilsynet har vært på tilsyn, og rapporten fra tilsynet er ventet denne uka.

Også Fylkeslegen i Oslo og Akershus har åpnet tilsyn av Attendo Hjemmetjenester.

Les mer om Attendo-saken