Gratulerer med dagen!

Ungdomstillitsvalgt Edgar Falk Bakke og Renate W. Veland i forgrunnen

Ungdomstillitsvalgt Edgar Falk Bakke og Renate W. Veland i forgrunnen (Foto: Haldis Revheim)

Vi gratulerer alle helsefagarbeidere med den europeiske dagen for helsefagarbeidere 26. november.

26.11.2015 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 26.11.2015

Skriv ut plakat og heng opp på din arbeidsplass

Vi er svært stolte av alle de fantastiske helsefagarbeiderne som hver dag gjør en utrolig flott omsorgsjobb for syke mennesker.

Det er nesten 100.000 helsefagarbeidere i Norge i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Helsefagarbeiderne utgjør grunnstammen i den kommunale helse- og omsorgssektoren og er ofte den yrkesgruppen som er nærmest pasienten.

Helsefagarbeidere har en fireårig fagutdanning og gir pasienter og brukere pleie og omsorg av høy kvalitet. I verdensmesterskapet i yrkesfag som i år ble avholdt i Brasil, vant Norge gull i helsearbeiderfag i konkurranse med utøvere fra hele verden! Det sier noe om kvaliteten på norsk utdanning og norske helsefagarbeidere.

Fagforbundet jobber aktivt med å synliggjøre helsefagarbeiderne. Den beste reklamen for yrket er stolte medarbeidere som snakker med andre om faget. De som velger denne yrkesveien skal vite at det finnes mange muligheter både etter endt grunnutdanning og ikke minst gjennom spesialisering og videreutdanning i fagskole.

Det vil bli et økende behov for helsefagarbeidere. Fagforbundet oppfordrer alle som jobber med rådgiving og undervisning til å synliggjøre karriere- og utviklingsmulighetene.

Det er avgjørende at vi får nok læreplasser både i kommunene og spesialisthelsetjenesten. Skal vi lykkes med rekruttering av unge, må vi slippe til lærlingene og gi dem tilbud om hele, faste stillinger når de er ferdig med utdanningen sin.

Alle pasienter og brukere har rett til helsetjenester av god kvalitet - og det får de av helsefagarbeidere landet rundt.

Vær stolte av yrket dere har valgt og den jobben dere gjør!

Gratulasjon fra VM-vinner i helsefagarbeiderfaget, Jenny Marlen S. Fossan

Gratulerer med helsefagarbeiderdagen from Fagforbundet on Vimeo.