Sterk økning i søkere til helse- og oppvekstfag

Stadig flere elever søker seg til helse- og oppvekstfag i videregående opplæring. Samtidig stuper interessen for de oljerelaterte fagene. Det viser søkertallene til videregående opplæring for skoleåret 2016-2017 fra Utdanningsdirektoratet.

14.03.2016 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 14.03.2016

Med 13 prosent flere søkere siden 2015, er helse- oppvekstfag det utdanningsprogrammet på Vg1 som opplever størst vekst i interesse. Ser vi de siste to årene under ett, har antall søkere økt med 22 prosent.

Størst nedgang i interesse er det for teknikk og industriell produksjon med 10 prosent færre søkere siden 2015. De siste to årene har søkertallene sunket med 20 prosent.

Store kjønnsforskjeller

Som tidligere år er det store forskjeller i søkemønsteret til gutter og jenter. Det er spesielt sterk overvekt av jenter som søker design og håndverk og helse- og oppvekstfag. Gutter dominerer i enda større grad blant søkere til bygg- og anleggsteknikk, elektrofag og teknikk og industriell produksjon.

Raymond Turøy, leder for Seksjon helse og sosial i Fagforbundet, uttrykker glede over de gode søkertallene til helse- og oppvekstfag, men frykter samtidig konsekvensene av nedgangen innen bygg og tekniske fag.