Fagforbundet og NHO uenige om EØS-regler

(Foto: Ill. Jan Lillehamre)

De nye EØS-reglene står ikke i veien for at kommunene kan fortsatt kan velge å prioritere ideelle aktører, mener Fagforbundet. NHO er uenige og mener EØS-direktivet forbyr kommuner å si nei til kommersielle helseaktører.

11.07.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.07.2016

Nye EØS-regler åpner for at kommersielle aktører skal vurderes på lik linje med ideelle i anbudsrunder på helse- og sosialtjenester», meldte NTB i forrige uke.

Ifølge Dagsavisen mener NHO at det nye EØS-direktivet som trer i kraft til høsten forbyr kommuner å si nei til kommersielle helseaktører.

Les hele saken «Krangler om EØS» i Dagsavisen.

– Det er en god nyhet for mange at EU og EØS-avtalen i høst vil sørge for at det blir forbudt å diskriminere kommersielle aktører, skriver avdelingsdirektør for næringsjus i NHO, Arnhild Gjønnes, i en pressemelding.

Kan prioritere ideelle

Det er Fagforbundet helt uenige i.

– Det er NHOs jurister som sier det. Alle andre ser at det fortsatt er et mulighetsrom for at kommunene kan velge å prioritere ideelle aktører. De siste dagenes oppslag om hvor stor profitt de kommersielle aktørene tar ut viser at det opplagt er best at man sørger for at overskuddet tilfaller brukerne, og ikke havner rett i lomma på private aktører, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord til Dagsavisen.

Nord viser blant annet til de siste dagers VG-saker, der det har kommet fram at selskap som driver barnehager og sykehjem tok ut over 100 millioner i overskudd i fjor.

– Andre jurister har andre betraktninger, og sier at det fortsatt finnes mulighet for å prioritere ideelle aktører. Den mener vi det er viktig å bruke. Det er samarbeid som skaper bedre tjenester, ikke konkurranse, sier Nord.

Regjeringen usikker

I en e-post til Dagsavisen skriver statssekretær i Næringsdepartementet, Lars Jacob Hiim, at Stortinget har bedt regjeringen om innhente en ekstern juridisk utredning av handlingsrommet for å ivareta de ideelle aktørene etter de nye reglene. Ifølge Hiim vil regjeringen snarest mulig innhente en slik vurdering og vurdere eventuelle regelendringer på bakgrunn av utredningens konklusjoner.