Legene ønsker flere helsesekretærer

Viktig rolle: Helsesekretærene bidrar med sin kompetanse til å frigjøre ressurser hos annet helsepersonell, som blant andre leger, sykepleiere og psykologer. (Foto: Jan Lillehamre)

Mangelen på helsesekretærer er et «langsgående gnagsår» i norsk helsevesen, mener legeforeningen. – Dette har vi sagt i mange år, sier Britt Silseth i Fagforbundets politiske ledelse til Fagbladet.

13.07.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 06.11.2020

Fagforbundet har jobbet lenge for å få verdsatt helsesekretærenes funksjon og kompetanse. Nå får de støtte fra blant andre legeforeningen, skriver Fagbladet.

– Å bruke riktig kompetanse på rett plass er både en effektiv ressursutnyttelse og god verdsetting av de ansatte, mener Silseth.

– Ble kuttet for mye

Nå får hun støtte fra legeforeningen. Visepresident Jon Helle sier til Dagens Næringsliv at det ikke er fornuftig at leger bruker tid på sekretæroppgaver som andre kunne gjort bedre. Han kaller mangelen på sekretærer for et «langsgående gnagsår» i norsk helsevesen.

Les hele saken «Legene ønsker flere helsesekretærer» i Fagbladet