Mange støttekontakter og personlige assistenter kan ha krav på ansettelse og etterbetaling (Fagbladet)

Fagforbundet har fått medhold i høyesterett om at støttekontakter har krav på ansettelse og ikke oppdragstakerkontrakter. Dette vil også kunne gjelde personlige assistenter.

17.08.2016 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 17.08.2016

Det er nå sendt ut rundskriv til alle Fagforbudets avdelinger hvor det blir bedt om at der hvor man oppdager bruk av oppdragstakere går inn og stiller krav om vanlig ansettelsesforhold. Ved at det skal være arbeidstakerprinsippet som skal gjelde skal ferieloven, arbeidsmiljøloven, folketrygdloven, aktuelle tariffavtaler etc gjelde. Fagforbundet ser ikke bort i fra at det trolig i flere forhold kan ligge til grunn krav om etterbetaling.

Selv om dommen gjelder støttekontakter så er det all grunn til å anta at det samme grunnlaget skal gjelde for personlige assistenter og andre nærliggende arbeidsforhold.

Det vedlegges en artikkel fra Fagbladet, rundskriv og høyesterettsdom.