Mektig start på sykepleierkonferansen

Iren Luther, nestleder for Seksjon helse og sosial, på sykepleierkonferansen 2016. (Foto: Fagforbundet)

Årets sykepleierkonferanse på Gardermoen ble åpnet av Sissel Skoghaug, nestleder i Fagforbundet. Hun ble presentert som landets mektigste sykepleier av yrkeskollega Iren Luther, sykepleier og nestleder i Seksjon helse og sosial.

14.09.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 08.04.2021

- Vi er Fagforbundet for sykepleiere, sa Skoghaug, når hun inntok talerstolen på konferansen.

- I Fagforbundet møter du mangfoldet. Vi er ikke et profesjonsforbund, men et forbund for profesjoner.

Fagforbundet er Norges største forbund, med medlemmer i alle Norges kommuner og i mange private virksomheter. Omlag 160.000 medlemmer av til sammen 350.000 medlemmene er å finne i helse- og sosialsektoren. Antallet medlemmer øker stadig. Det har for eksempel vært nærmere en fordobling av antall sykepleiermedlemmer i løpet av de siste fem årene.

- Vi vil være synlig og nær de ansatte på arbeidsplassen. Det er sykepliere i alle typer verv i organisasjonen. Det betyr noe for synliggjøringen av hva vi står for som yrkesgruppe, og det gjør det enda mer attraktivt for sykepleiere å være medlem i forbundet vårt, sier Skoghaug.

Forbundets nestleder understrekte at det lønner seg at forbundet jobber politisk.

- Vi kjemper for faste og hele stillinger og det skal være tilstrekkelig bemanning på arbeidsplassen din. Den kampen tar vi på tvers av profesjonene. Slik påvirker vi best.