Vil ha en regjering som setter sykehus foran biler

(Foto: Fagforbundet / Kari Sofie Jenssen)

De ansatte i sjukehusene må løpe fortere så regjeringa får råd til å betale budsjettforliket med Venstre og KrF. – En hån mot de ansatte, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

06.12.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 06.12.2016

– Sykehusene er allerede underfinansierte. Å rappe en halv milliard i siste budsjettrunde er useriøst. Det er en hån mot de ansatte i sjukehusene som allerede løper beina av seg hver dag i norske sykehus, mener Fagforbundets leder Mette Nord.

– Man får ikke bedre kvalitet ved å bruke mindre penger. Regjeringa har hele tiden signalisert at de skal satse på helse-Norge. Nå ender de opp med å ta rundt 500 millioner kroner fra sykehusene for å betale for budsjettforliket med Venstre og KrF.

Fagforbundet / Jan Lillehamre

– For en regjering som sier de setter eldre og helse først, må disse løftebruddene være tunge å bære, sier Mette Nord.

Trenger en ny regjering

– Vi trenger en regjering som setter mennesker foran biler og bensin, slår Fagforbundets leder Mette Nord fast.

– For meg blir det veldig tydelig at vi trenger en ny kurs og et nytt politisk flertall i Norge.

Til sammenligning ville Arbeiderpartiet i sitt alternative statsbudsjett bruke 1,5 milliarder mer enn regjeringa på sykehus. Med budsjettforliket er den differansen økt til 2 milliarder kroner. SV på sin side foreslo i sitt budsjett

Setter sin lit til private?

Fagforbundets leder er usikker på om regjeringa egentlig bryr seg så mye om de ansatte i helsesektoren.

– Budsjettkuttet viser at de ikke bryr seg nevneverdig om kvaliteten i det offentlige helsevesenet. Det er fordi regjeringa i bunn og grunn mener de private kan overta, tror Mette Nord.

Regjeringas politikk med momsnøytralitet i sykehusene og fritt behandlingsvalg legger opp til mer bruk av private løsninger i norsk helsevesen.

– Jeg frykter det betyr en ytterligere avmagring av det offentlige helsevesenet og et klassedelt helsetilbud i Norge, avslutter Fagforbundets leder Mette Nord.