Kommune tar over sykehjem - ansatte opp 70 000 i lønn

Siri FolleråsLeder av Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo *** Local Caption *** \\FSRV-FOT02\Bildearkiv\Bilder\Bildearkiv 2008\Info (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Helsefagarbeidere, hjelpepleiere og pleieassistenter ved Madserud sykehjem går kraftig opp i lønn når Oslo kommune tar over for det kommersielle konsernet Norlandia.

16.12.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.12.2016

Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo har stått på for at folk skal bli innplassert i lønnssystemet slik at de får med seg den lønnsutviklingen som har vært i Oslo kommune siden Madserud ble satt ut på anbud. Det gikk kommunen med på.

–Vi fikk det som vi ville, sier Siri Follerås, leder i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo til frifagbevegelse.no.

Les hele saken «Hjelpepleierne får 70.000 kroner mer i lønn når Oslo kommune overtar privat sykehjem»

Lønnsgapet økte hvert eneste år

I årene hvor Norlandia har drevet Madserud sykehjem har lønnsutviklingen vært dårligere enn i sykehjemmene i Sykehjemsetaten, og nyansatte har blitt lønnet etter en dårligere tariffavtale enn Oslo kommunes tariff. Lønnsgapet har økt år for år. Men med et byråd som står på arbeidstakernes side, har politisk jobbing medført at Sykehjemsetaten vil innplassere de ansatte på Madserud sykehjem på samme nivå som øvrige sykehjem som drives av etaten.

Høyere grunnlønn, høyere tillegg og bedre pensjon

Dermed går helsefagarbeidere i full stilling opp mellom 40-50.000 kroner i året - i grunnlønn. Oppå den solide lønnsøkningen kommer høyere tillegg for kvelds- og nattvakter. Bare tilleggene kan utgjøre rundt 20.000 kroner mer i året, avhengig av hvor mange vakter man har. Og minst like viktig: De ansatte kommer igjen inn i den mye bedre kommunale pensjonsordningen.

Høyre tar ikke ansvar for at sykehjemsansatte tapte titusener i lønn

Madserud sykehjem tilbakeføres til Sykehjemsetaten fra 1. januar 2017 under navnet Madserudhjemmet.