Nok ingeniører nå, Skogen Lund

Fagforbundets leder, Mette Nord.

Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Jan Lillehamre / Fagforbundet)

NHO er bekymret over at mange utdanninger «feeder» folk inn i offentlig sektor. NHO bommer, svarer Fagforbundet.

11.01.2017 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 11.01.2017

Administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund, driver høyttenkning om utdanningssystemet i Aftenposten tirsdag 3 januar. Ifølge Skogen Lund har vi et utdanningssystem som - feeder folk veldig inn i en karrière i offentlig sektor, og hun sier videre at det ikke utdannes nok realister.

– Problemet har lenge vært det stikk motsatte. Vi har i alt for mange år hatt et utdanningssystem som feeder folk inn i oljenæringa. En utvikling NHO har vært en av de fremste pådriverne for, svarer leder i Fagforbundet Mette Nord.

Skogen Lund tråkker feil

Utgangspunktet for NHO-direktørens kritikk er det hun mener er et finansieringssystem som har gjort det for attraktivt for utdanningsinstitusjonene å opprette nye studieprogram i konkurransen om de «billige» studentene.

– Det er en kritikk vi kan være enige i. Men når Skogen Lund samtidig mener dette har ført til en voldsom vekst i utdanninger tilpasset offentlig sektor i samfunnsfag og humaniora, tråkker hun feil.

Nord viser til NIFU-rapporten Enrolment Patterns in Nordic Higher Education (2014) viser en relativt lav vekst i humaniora, mens veksten i samfunnsfag nesten utelukkende har kommet innen økonomi og administrasjon. Her har veksten vært vel så stor av typen bedriftsøkonomer utdanna på BI, som i framtidige byråkrater til offentlig sektor.

Behov for flere sykepleire og helsefagarbeidere

SSBs framskrivninger for framtidige utdanningsbehov er bildet nærmest stikk motsatt av det Skogen Lund tegner.

– Vi utdanner for mange ingeniører og økonomer, og for få sykepleiere og helsefagarbeidere. Følger dagens studenter NHO-direktørens råd, risikerer vi å utdanne arbeidsledige realister. Da er det ikke bare urettferdig, men også uansvarlig av NHO å foreslå å gi realiststudenter en høyere stipendandel enn andre studenter.

Offentlig sektor trenger flere dyktige medarbeidere

Fagforbundets leder viser til at vi i flere tiår har hatt en oljeindustri som har tiltrukket seg noen av de skarpeste hodene.

– Skal vi lykkes med omstillingen til et grønnere samfunn, er vi nødt til å finne nye og grønnere arbeidsplasser til disse. Samtidig vil en veldrevet og moderne offentlig sektor etterspørre flere dyktige medarbeidere. Når befolkningen blir eldre, vil vi trenge flere som tar utdanninger rettet mot omsorgssektoren, ikke færre.