- Et kraftig signal til arbeidsgivere

Illustrasjonsbilde: Helsefagarbeider

Illustrasjonsbilde: Helsefagarbeider (Foto: Fagforbundet)

Nina Korneliussen fra Trondheim sto fram i pressa med advarsler om hvordan helsefag­arbeidere blir møtt i arbeidslivet. – Det er et kraftig signal til arbeidsgivere om å satse mer på yrkesgruppa, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

25.01.2017 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 03.02.2017

Korneliussen er i dag arbeidsledig helsefagarbeider. Hun har opplevd at arbeidslivet egentlig ikke sto og ventet på den nyutdannede fagarbeideren. Det kom som en vond overraskelse. Noen år tidligere fikk hun høre at hun tvert imot var sterkt ønsket, at det å utdanne seg til helsefagarebeider var lurt. Veldig lurt. Det skulle garantert gi henne fast jobb. Slik gikk det ikke.

Helsefagarbeideren sto fram i Adresseavisa i går med debattinnlegget Jeg må fraråde alle å bli helsefagarbeider. Yrket er rett og slett en stor bløff.

Fagforbundet krever hele, faste stillinger

Fagforbundet / Jan Lillehamre

- En offensiv rekrutteringspolitikk er viktig for å sikre fagarbeidere i fremtiden. Det er et særlig behov for fagarbeidere med omsorgskompetanse i offentlig sektor. Alle statistikker og behovsundersøkelser viser at vi kommer til å mangle titusenvis, sier Nord til adressa.no.

Forbundslederen understreker at ansettelse av helsefagarbeidere vil gi økt forutsigbarhet både for arbeidsgivere, ansatte og pasienter.

Fagforbundet arbeider kontinuerlig for at helsefagarbeidere skal ha gode lønns- og arbeidsvilkår og for at det skal være plass for yrkesgruppa på sykehus, i kommunene og i privat sektor.

Fortsatt behov for helsefagarbeideren

Nord ble selv nyutdannet helsefagarbeider i 1979 og fikk umiddelbart fast jobb. Nå erfarer hun at det er blitt vanskeligere.

- Når alle snakker om å heve fagarbeidernes status, og å sikre at landet har gode fagarbeidere, er det ganske utrolig at de med fagbrev i helse- og omsorgssektoren ikke blir verdsatt ved at de får jobb, sier Nord.

Hun frykter mangelen på fast arbeid kan medføre at færre velger å ta fagbrev.

- Behovet har jo ikke endret seg. Det er et enormt behov for ansatte med fagbrev innenfor helse- og omsorg, ifølge Nord.