Frykter for Flekkefjord sykehus

Illustrasjon: Sykehus

Illustrasjon: Sykehus (Foto: Fagforbundet)

Direktøren ved Flekkefjord sykehus foreslår å legge ned sykehusets akuttkirurgi og traumebehandling. Fullstendig uansvarlig, sier Fagforbundet som frykter for innbyggernes trygghet.

21.02.2017 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 22.02.2017

– Dette er en trussel mot hele Lister-regionen dersom akuttberedskapen ved Flekkefjord sykehus blir nedlagt, sier leder av Fagforbundet Vest-Agder Roy Gyberg.

Sykehusdirektør Jan Roger Olsen foreslår for sykehusstyret at alvorlig skadde pasienter skal sendes til Kristiansand eller Stavanger. Pasienter som utløser traumealarm skal sendes til Kristiansand, Stavanger eller Oslo skriver NRK på sine nettsider.

Olsens forslag møter massiv motstand blant befolkningen i regionen.

Skjermdump

Kan stå om liv eller død

– Beklager å måtte si det. Med et så lite befolkningsgrunnlag vil vi ikke greie å opprettholde kvaliteten, sa Jan Roger Olsen under folkemøtet som ble avholdt i Flekkefjord i går.

Kommentaren ble møtt med buing fra de frammøtte. Fylkesleder i Fagforbundet, Roy Gyberg, kjenner selv på frustrasjonen som innbyggerne gir uttrykk for.

Fagforbundet/Ingunn Eriksen

– Dette forslaget bidrar til å skape utrygghet for folk i en hel region. Det er det snakk om såpass lange reiseveier at det kan komme til å stå om liv eller død dersom det først skjer en alvorlig ulykke, sier Gyberg.

Venstre: I strid med Nasjonal helse- og sykehusplan

Under debatten i Flekkefjord fikk sykehusdirektøren kritikk fra alle kanter. Også fra partiet Venstre - som var partiet som sikret flertall for Nasjonal helse- og sykehusplan på Stortinget.

Venstres nestleder Ola Elevestuen, sier anbefalingene fra sykehusdirektøren går i mot retningslinjene som er gitt fra nasjonale myndigheter.

– Sykehusplanen sikrer at Flekkefjord sykehus skal opprettholdes og ha et akuttilbud. Vi mener det også innebærer at sykehuset skal ha et traumetilbud, sier han ifølge NRK.

Krever at Høie tar grep om situasjonen

Fagforbundets Roy Gyberg forventer at helseminister Bent Høie tar grep om situasjonen og stopper en eventuell nedleggelse av akuttberedskapen og traumebehandlingen ved Flekkefjord sykehus.

– Fagforbundet har tydelige forventninger til at Bent Høie følger opp Nasjonal helse- og sykehusplan og bevarer tilbudet i Flekkefjord. Om ikke, frykter vi det blir første spiker i kista for nedleggelse av hele sykehuset i Flekkefjord.

Styret i Sørlandet sykehus skal behandle saken torsdag 23. februar.

Sentraliserer Norge

Gyberg er så langt ikke imponert over distriktspolitikken til regjeringa.

– Dette er nok et slag i ansiktet på folk i distriktene. Vi kan ikke finne oss i en politikk som stadig sentraliserer velferden. Det skal tross alt være mulig å leve og bo utenfor de største byene også, sier en oppgitt Gyberg.

Også Odda sykehus er truet

I forrige uke demonstrerte et hundretalls innbyggere for å beholde det akuttkirurgiske tilbudet ved Odda sjukehus. Hardanger Folkeblad melder om stor uro og bekymring blant innbyggerne.

– Skal vi i indre Hardanger risikere å måtte dø fordi noen skal spare penger, spurte Kåre Grønsnes, varaordfører i Ullensvang retorisk på folkemøtet.

Bakgrunnen for uroen forklares ved en prosjektgruppe som har vurdert det akuttkirurgiske tilbudet. Den nedsatte prosjektgruppen gikk inn for å beholde kirurger på vakt, mens et mindretall, bestående av representanter fra Helse Vest og Helse Fonna, mener at befolkningens trygghet ivaretas med ambulansetransport og et legehelikopter.