Slår et slag for offentlig helse 7. april

Sykepleier (illustrasjonsfoto)

Sykepleier (illustrasjonsfoto) (Foto: Jan Lillehamre)

Det er et bredt internasjonalt engasjement for at helse skal være på offentlige hender. Europeisk fagbevegelse markerer internasjonal dag mot privatisering av helsetjenester.

06.04.2017 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 06.04.2017

Initiativtaker til markeringen er Den europeiske føderasjon for stat- og kommuneansatte (EPSU), der leder i Fagforbundet, Mette Nord, er visepresident. Organisasjonen vil at 7. april skal være en dag for handling, en dag for å ta tak i utfordringene ved privatisering.

Offentlige tjenester er bærebjelken i velferdsstaten vår i Norge. Helsetjenester er ikke et unntak. Det er de ansatte som sørger for at vi får helsetjenester av høy kvalitet. Det er de ansatte som sørger for at du som pasient får den hjelpen du har krav på.

Sterke offentlige sykehus

Velferdsstaten er basert på prinsippet om å yte etter evne og få etter behov. En sterk offentlig sektor er en garanti for rettferdig fordeling og like muligheter for innbyggerne. Alle skal få et likeverdig tilbud. Det gjelder ikke minst for sykehussektoren. Fagforbundet krever at vi har sterke offentlige sykehus. Det er også et av hovedkravene våre i årets valgkamp.

Les mer om kampen for de offentlige sykehusene i avisa OSS tillitsvalgte fra 9. mars

Finsliper hoggtennene for offentlig tannhelse

Fagforbundet Ung vil ha tannhelse inn i egenandelsordningen. Tannhelse er unntaket fra regelen om at det offentlig Norge passer på helsa vår. Det gjør at mange nordmenn kvier seg for å gå til tannlegen, selv om det er nødvendig. Det blir rett og slett for dyrt.

Valgkampen er heller ikke fri for tenner. Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung, har stilt mang en politiker til veggs for å få gjennomslag. I mars var hun på plass i Stortinget da Fagforbundet arrangerte seminar for å overbevise politikerne om at tannhelse må inn i egenandelsordningen.

«Politikerne måtte svare om tannhelse» (ung.fagforbundet.no 23.03.17)

Det er liten tvil om at ungdommens kampanje er populær. Kampanjesiden på Facebook har for lengst passert 100.000 følgere.