Her får alle arbeidstakerne 100 prosent stilling

Fra venstre: leder for organisasjonsutvalget Ingrid Lien, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Ann-Merethe Larsos Kristensen, distriktssekretær i LO Nordland Rita Lekang, avdelingsleder og stedlig leder Kristine Henriksen Arntzen, ordfører Ida Pinnerød, kommunaldirektør Ingunn Lie Mosti, områdeleder for miljøtjenesten Randi Huus og virksomhetsleder i miljøtjenesten Mary Ann Alstad i Bodø kommune. (Foto: Aleksander Ramberg, Bodø Kommune)

I det nye bofellesskapet på Vollsletta blir det kun heltidsansatte. – Dette er en gledens dag, sier LO-sekretær i Nordland, Rita Lekang.

25.08.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.08.2017

Når Vollsletta bosenter åpner, blir dét det første bofelleskapet for personer med funksjonsnedsettelse i Bodø kommune, som får ansatte i kun 100 prosent stilling - og med en tilrettelagt turnus.

Det kom fram på en pressekonferanse onsdag 23. august, skriver Bodø kommune i en pressemelding.

- Her skal det kun være heltidsansatte, fastslo ordfører Ida Pinnerød.

I tillegg til leder for organisasjonsutvalget Ingrid Lien, kommunaldirektør Ingunn Lie Mosti og flere representanter fra helse- og omsorgsavdelingen i Bodø kommune, var også representanter fra arbeidstakerorganisasjoner til stede på pressekonferansen, blant annet hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bodø, Ann-Merethe Larsos Kristensen.

Unik mulighet

Dette gjelder til sammen 18 stillinger, deriblant sykepleiere og vernepleiere og er et ledd i utviklingen mot heltidskultur innen helse- og omsorg i Bodø kommune.

- Her har vi en unik mulighet, et helt nytt bygg med nye muligheter. Å kun ha ansatte i heltidsstillinger er også en trygghet både for brukere og pårørende, sier avdelingsleder Kristine Henriksen Arntzen.

- Jeg er både stolt og glad for at man endelig har en hel arbeidsplass som dette med heltidsstillinger, sier Ingrid Lien, leder for organisasjonsutvalget i Bodø kommune.

Får skryt av fagforbundene

Det er ordfører Ida Pinnerød enig i:

- Denne satsingen er både rett og nødvendig, sier ordføreren og viser også til skryt fra arbeidstakerorganisasjoner.

- Det er fint at Bodø er i førersetet, og at dette kan være et eksempel til etterfølgelse, sier Ida Pinnerød.

Vollsletta bosenter skal etter planen åpne rundt årsskiftet.