Sykepleier om Orange: «Moderne slaveri»

En del som har jobbet for Orange tør ikke snakke med kolleger som har jobbet for Orange selv engang. Det er moderne slaveri, sier slovenske Peter Milko. (Foto: Privat)

Sykepleier Peter Milko fra Slovakia anklager bemanningsbyrået Orange for å drive med «moderne slaveri», skriver Fagbladet.

30.11.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.11.2017

Utenlandske sykepleiere ble lovet gratis språkkurs, reise og bolig av det norskeide bemanningsselskapet Orange. I stedet fikk de gjeld og ble trukket i lønn. Milko var en av dem. Han har nå sluttet i Orange og er nå ansatt som sykepleier i et sykehjem i Nord-Norge.

Les hele saken i Fagbladet: Peter og Lena skulle jobbe i norsk helsevesen for selskapet Orange. De ble sittende igjen med gjeld til bemanningsbyrået

Fagforbundet vil forby bemanningsbyråer i Norge.

– Norske kommuner bør si opp sine avtaler med Orange Helse. Aftenposten forteller om eksport av millioner til lavskattland og lønninger langt under tariff, sier Mette Nord.

– Jeg tror ikke vi har sett det siste av denne typen forretningsvirksomhet. Fagforbundet mener vi bør forby bemanningsbyråer i Norge. Jeg tror at norske kommuner er for godtroende, og at slike ting som Aftenposten avdekker blir oversett fordi dette er et fenomen som en ikke tror er mulig i norsk arbeidsliv, sier Nord.

Les også: Useriøse bemanningsbyråer bør ut av kommunene