Vellykket BPA-kafé for personlig assistenter

en beskrivelse

en beskrivelse (Foto: Jan Tore)

Vi arrangerte BPA-kafé i Fagforbundet i Keysers gate tirsdag 24. april. Hensikten med kafeen var å skape en uformell møteplass for de som jobber som personlig assistenter i BPA-ordningen (Brukerstyrt personlig assistanse).

24.04.2018 av Yrkesseksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 26.04.2018

Det ble et hyggelig treff med engasjerte personlige assistenter med mye på hjertet. Tydeligere grenseoppgang, fagorganisering, rettigheter, pensjon og utdanning var noen av temaene som ble diskutert denne formiddagen.

- Flere personlig assistenter skulle vært med på denne kaféen, for vi trenger virkelig et møtested for å snakke om yrket vårt, sa en av deltakerne. - Jeg er kjempefornøyd med jobben min, men vi trenger arenaer hvor vi kan diskutere faglige utfordringer og reflektere sammen. Det vil gjøre oss tryggere jobben vår.

Deltakerne fikk nyttig materiell fra Fagforbundet som informasjon om aktuelle e-læringskurs for assistenter, temahefter og nyutviklede dialogkort. Dialogkortstokken består av 102 etiske dilemmaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjoner, samtaler og refleksjoner. Kortene kan bestilles, send en e-post til marte.saugestad@fagforbundet.no.

Personlig assistenter i Fagforbundet har også en egen side på Facebook.