Fagforbundet: – Angrep på streikeretten

Fagforbundets leder Mette Nord.

Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg)

– Vi er opprørt over at regjeringa griper inn med tvungen lønnsnemnd i en streik der Fagforbundet og FO har foretatt et svært ansvarlig streikeuttak. Vi har nettopp vært opptatt av å hindre fare for liv og helse. Dette er et angrep på den frie streikeretten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

26.01.2021 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 26.01.2021

Hun mener at Helsetilsynet har varslet fare for liv og helse på grunn av at YS ikke har hatt et streikeuttak som var aktsomt nok.

– Våre medlemmer er utsatt for en dyp urettferdighet ved at de får dårligere vilkår enn folk i tilsvarende yrker i andre tariffområder, og der det er urimelige lønnsforskjeller innen tariffområdet.

Nord er også kraftig provosert over NHOs opptreden i denne konflikten:

– NHO kunne med letthet løst disse problemene dersom de hadde søkt om dispensasjoner. Det har de valgt å ikke gjøre. Dermed setter de hele streikeinstituttet i fare. Vi reagerer også kraftig på at NHO har nektet å møte til forhandlinger om et konkret forslag fra oss til løsning på konflikten. Det er tydelig at NHOs strategi har vært å provosere fram en tvungen lønnsnemnd, mener lederen av Fagforbundet.

– Vi er stolt over den innsatsen og det samholdet våre medlemmer har vist under streiken. Dette var en streik vi ikke ønsket, men som NHO tvang oss til å sette i gang, sier Mette Nord.