I dag lanseres "Etikkhåndboka"

Boka som skal gi praktiske tips og verktøy med forslag til hvordan man kan arbeide med etikk og etisk refleksjon.

06.10.2008 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 07.11.2008

I Kommunenes Hus blir i dag boka som skal representere noe nytt og skal være starten på en etisk kompetanseheving i helse- og omsorgstjenestene presentert.

I "Etikkhåndboka" setter forfatterne fra Diakonhjemmets Høgskole, Einar Aadland og Tom Eide, fokus på virkemidler og muligheter. Praktiske tips om opprettelse av møteplasser for etisk refleksjon. Hvordan løse etiske utfordringer og dilemma? Er det mulig å finne tid til etikk i en travel hverdag? Hvordan kan man endre en uheldig organsiasjonskultur?

8. oktober på et oppstartseminar skal første pulje med 24 kommuner starte opp med å benytte "Etikkboka" i praksis.

"Etikkhåndboka" er resultat av et partssammensatt arbeid hvor Fagforbundet har deltatt. I en kommentar uttaler Kjellfrid T. Blakstad leder i Seksjon helse og sosial at det er positivt at vi nå får dette vertøyet, og håper at det blir brukt. Vi har alt for mange eksempler på at dette er et nødvendig redskap.

Ansatte i den kommunale helse- og omsorgstjenesten har i dag fått et nytt kompetanseverktøy for etisk refleksjon, sier statssekretær Rigmor Aasrud. Etikkhåndboka er et nybrottsarbeid innenfor etikkområdet og skal bidra til å øke den etiske kompetansen og styrke kvaliteten i tjenestene, sier Aasrud. Les Helse- og omsorgsdepartementets omtale her.

"Samarbeid om etisk kompetanseheving" presentasjon av Kari Hesselberg, prosjektleder i KS for Samarbeid om etisk kompetanseheving finner du her.

Vi minner også om Fagforbundets  "Etikkpakke" med kortstokk, plakater, folder og temahefte. Omtale av denne finner du i en tidligere artikkel på denne siden.