Europeisk fagbevegelse forsvarer retten til å kritisere folkerettsbrudd

Hedret for sin lange innsats for foreningen.

Hedret for sin lange innsats for foreningen. (Foto: Fagforbundet)

European Trade Union Initiative for Justice in Palestine (ETUN) har kommet med en felles uttalelse hvor fagforbundene advarer mot implementering av International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) arbeidsdefinisjon av antisemittisme.

03.10.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 03.10.2018

Omstridt definisjon av antisemittisme

IHRA arbeidsdefinisjon av antisemittisme består av definisjon og en rekke eksempler på hva som skal dekkes av begrepet «antisemittisme».  Noen av eksemplene antyder at kritikk av staten Israel for politikk og lover som bryter med de palestinske folks grunnleggende menneskerettigheter, og legitim kritikk av de folkerettsstridige bosettingene og annektering, er antisemittisk.  Arbeidsdefinisjonen utgjør dermed en alvorlig fare for ytringsfriheten og respekt for demokratiske prinsipper.

Palestinsk sivilsamfunn og 40 jødiske organisasjoner over hele verden har advart mot definisjonen som nå Israel anmoder institusjoner og europeiske stater å implementere.

Les hele uttalelsen og mer om saken her.