Europeiske fagforbund fordømmer Histadruts diskriminering av palestinske arbeidere

Europeiske fagforbund har i et åpent brev til International Trade Union Confederation (ITUC) uttrykt sin bekymring for fagforbundet Histradruts forskjellsbehandling mellom israelske og palestinske medlemmer under Covid-19-pandemien.

11.06.2020 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 11.06.2020

Rundt 130 000 palestinske arbeidere på Vestbredden jobber i Israel eller i de israelske bosettingene. Israels økonomi er avhengig av disse arbeiderne. Da israelske myndigheter innførte restriksjoner som følge av korona-situasjonen, oppfordret de samtidig 40 000 av de palestinske arbeiderne å fortsette arbeidet sitt, mens israelske borgere fikk forbud om å komme til sine arbeidssteder.

Siden 1970 har palestinske arbeidere med jobb i Israel og de israelske bosettingene vært underlagt israelsk lov og har de samme rettighetene som israelske arbeidere. Fra Oslo-avtalene i 1993 betaler palestinske arbeidere i Israel fagforeningskontigent til det israelske fagforbundet Histadrut.

Nå reagerer en rekke europeiske fagforbund på at Histadrut ikke beskytter og forsvarer rettighetene til de palestinske arbeidere som blir utsatt for diskriminering under pandemien. Et eksempel er at den israelske regjeringen bevilger dagpenger kun til israelske arbeidere. Dette strider mot ILO-konvensjonene 100 og 111 om likelønn og diskriminering.

Les hele brevet her.