Polsk søsterorganisasjon åpner kontorene for flyktninger

- Vi har gjort om våre største møterom til sovesaler for ukrainske flyktninger, sier Agnieszka Rybczynska, rådgiver i Solidarnosc og samarbeidspartner med Fagforbundet. (Foto: Nina Monsen / Fagforbundet)

Fagforbundets polske søsterorganisasjon, Solidarność, gjør om møterom til mottakssenter for ukrainske flyktninger.

23.03.2022 av nina.monsen@fagforbundet.no
Sist oppdatert: 24.03.2022

" alt="" width="960" height="1280" />
Leker og lite møterom: Et eget rom
er satt av til mødre og barn.
(Foto: Nina Monsen / Fagforbundet)

Etter noen netter på det midlertidige mottaket i Solidarność sine lokaler, er målet at flyktningene skal få et mer permanent sted å bo, enten i Polen eller Sverige – eller kanskje i Norge.

Hjelpen kan ikke fortsette å basere seg på frivillig innsats, understreker Rybczyńska.

– Vi trenger hjelp fra andre land. Jeg vet om personer som har flere flyktningfamilier hjemme hos seg. Det er beundringsverdig, men går ikke i lengden. Få vanlige folk i Polen har råd til å betale mat strøm, vann og medisiner til mange ekstra personer over lang tid, sier Rybczyńska.

Innsatsen imponerer

Anders Nordanger, nestleder i Fagforbundet Bergen er full av beundring for hvordan polakkene stiller opp for flyktningene fra Ukraina.

Anders Nordanger, nestleder i Bergen, opplevde at deltakerne på konferansen hastet av gårde for å hente flyktninger hjem til seg. Til høyre Agnieszka Rybczynska. (Foto: Nina Monsen)

– Jeg er invitert til en konferanse i Gdańsk av Solidarność for å dele erfaringer om partssamarbeid og dialog på arbeidsplassen, sier Nordanger.

Han kjenner Aganieszka Rybczyńska og mange av de andre deltakerne fra før. I november i fjor var det Nordanger som inviterte dem til Bergen for å dele erfaringer om samarbeid i kommunen. Utvekslingen er en del av prosjektet i regi av EØS-programmet sosial dialog og anstendig arbeid der Solidarność og Fagforbudet deltar.

Konferansen var planlagt lenge før Russland invaderte Ukraina, og tema var blant annet partssamarbeid som verktøy for å møte utfordringer i offentlig sektor.

– Under pandemien klarte vi å finne raske løsninger som alle kunne leve med fordi vi har et system for samarbeid med et felles mål om hvordan man driver med tjenesteutvikling i kommunen, sier Nordanger.

– Nødvendigheten av å ha et byggverk å fortsette samarbeidet på når det kommer en krise har bare blitt enda mer tydelig med krigen i nabolandet, legger Nordanger til.

Forventer flere flyktninger

Ifølge FN nærmer antallet ukrainske flyktninger seg 2,7 millioner i midten av mars. De fleste, nesten to millioner, har krysset grensen til Polen. Byene Warszawa og Krakow, som ligger nærmest Ukraina, har hittil tatt imot et flertall av flyktningene.

Gdańsk, der Solidarność har sitt hovedkontor, ligger nord i Polen. I denne regionen antar lokale myndigheter at det hittil har kommet rundt 40 000 flyktninger fra Ukraina. Antallet forventes å øke raskt.

– Det tekniske universitetet i Gdansk har allerede fylt opp en lesesal med flyktninger, sier fylkesordfører for Pomerania, Dariusz Drelich. Han legger til at det har kommet 500 foreldreløse barn fra ukrainske barnehjem. Barna kom sammen med de ansatte på barnehjemmene. – Vi skal finne steder de kan fortsette å bo sammen, sier Drelich.

I Norge regner UDI med at det vil komme 30.000 ukrainske flyktninger i år.

– Fagforbundet Bergen skal bidra der det trengs for de ukrainske flyktningene, avslutter Anders Nordanger, nestlederen i Fagforbundet Bergen.

Om Fagforbundets samarbeid med Solidarność:

• Solidarność og Fagforbundet deltar i EØS-programmet Sosial dialog og anstendig arbeid, som baserer seg på erfaringsutveksling og samarbeid mellom partene i arbeidslivet i deltakerlandene.
  • KS deltar på arbeidsgiversiden i Fagforbundets prosjekter. I prosjektet med Solidarność deltar KS sin søsterorganisasjon i Polen, Association of Polish Cities.
  • Programmet administreres av Innovasjon Norge og er finansiert av EØS-midler.
  • Målet med programmet er å styrke partssamarbeid på arbeidsplassen og trepartssamarbeidet mellom arbeidsgivere, fagforeninger og myndigheter i deltakerlandene. Samarbeid er sentralt for å oppnå anstendig arbeid for alle.
  • Fagforbundet er norsk hovedpartner i til sammen fem prosjekter i EØS-programmet. I tillegg til samarbeidet med Solidarność og et annet forbund, FZZPOZIPS, i Polen, er vi hovedpartner til Tufemi i Bulgaria, Rotal i Estland og NPPSS i Litauen.

Les også sak på PSIs nettsider (engelsk)