Uføre pensjonister vil tape 27.000 kroner i året på regjeringens kutt

Det er usosialt og urettferdig å fjerne skjermingstillegget for uføre, sier rådgiver Steinar Fuglevaag i Fagforbundet. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Uføre vil tape store penger hvis regjeringen får gjennomslag for forslaget om skjermingstillegg for uføre, advarer kommune­sektorens arbeidstaker­organisasjoner.

11.12.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 08.04.2021

Regjeringen foreslo tidligere i høst et betydelig kutt i det såkalte skjermingstillegget for uføre som går av med alderspensjon. Nå advarer Fagforbundet på det kraftigste:

– Om noen år kan vi få flere enslige kvinnelige pensjonister under fattigdomsgrensa, mener pensjonsekspert Steinar Fuglevaag i Fagforbundet.

Usosialt og urettferdig

Fagforbundet har fått utført en beregning fra KLP: Den viser at en ufør født i 1973 som går av med alderspensjon vil tape over 27.000 kroner, sammenlignet med en som jobber fram til pensjonsalderen.

LO-kommune, YS-kommune, Unio og Akademikerne har skrevet et felles høringssvar  der de protesterer kraftig mot dette usosiale og urettferdige kuttet og at skjermingstillegget for uføre må videreføres, skriver Fagbladet