Nyheter

Nora Hagen (Fagforbundet), Christine Thomassen (Creo), Lise Olsen (LO stat) og Dag Agledal (NTL)

Fortsatt uavklart om kulturpensjon

LO Stat og Spekter har ikke kommet til enighet om varig pensjonsordning i kultursektoren.

Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Fagforbundet: Regjeringa rammer vanlige folk igjen

Mette Nord sier at høyreregjeringa øker forskjellene og svekker velferdstjenestene, med forslagene til revidert nasjonalbudsjett og kommuneøkonomi for neste år.

Oppstart lønnsoppgjør staten: Krever reallønnsvekst og uttelling for lavlønte

Mellomoppgjøret i staten innledes i dag. LO Stat krever reallønnsvekst for sine medlemmer. Kravet er at det gis et generelt kronetillegg på hovedlønnstabellen der det spesielt legges vekt på lavlønte og utjevning av lønnsforskjellene mellom kvinner og menn.

Forhandlingslederne på vei inn for overlevering av krav. F.v Tonje Leborg, leder, Akademikerne kommune, Odd-Haldgeir Larsen, forhandlingsleder LO Kommune, Lizzie Ruud Thorkildsen, leder, Delta (YS), Tor Arne Gangsø, forhandlingsleder KS, Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet (Unio).

Kommuneoppgjøret i gang: Krever økt kjøpekraft til alle i kommunesektoren

Onsdag 21. april begynte årets lønnsoppgjør i kommunesektoren. – I oppgjøret i fjor sakket offentlig sektor akterut, sammenliknet med privat sektor. Det gapet må tettes, sa nestleder i LO Kommune, Odd-Haldgeir Larsen da han presenterte LOs krav til kommuneoppgjøret for KS.

May-Britt Sundal, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet

Fagforbundet krever at barnehage- skole og SFO-ansatte prioriteres i vaksinekøen

Statsministerens kontor fikk tirsdag en henvendelse om at ansatte i barnehager, skoler og SFO må prioriteres i vaksinekøen signert lederne i Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag og Skolenes Landsforbund.

Fagorganiserte i front i Myanmar

Den 1. februar i år gjennomførte de militære et statskupp i Myanmar, tidligere Burma. Det har vært mange reportasjer i media om motstand mot kuppet, men fagbevegelsens rolle har vært veldig underkommunisert.

Arne Antonsen

Kommunene svir av milliarder på bemanningsbyrå

Mellom 2016 og 2019 har norske kommuner og fylkeskommuner kjøpt tjenester fra bemanningsselskaper for 6,7 milliarder kroner. Dette vil Fagforbundet ha slutt på.

Arne Antonsen

Kommuner svir av milliarder på bemanningsbyrå

Programlederne Selda Ekiz og Erik Aasheim.

Over 600 fulgte Kommunalkonferansen digitalt

På grunn av koronapandemien ble Kommunalkonferansen 2020 gjennomført digitalt. Programlederne Selda Ekiz og Erik Aasheim loset seerne gjennom konferansen, som hadde tillit, fellesskap og klima som hovedtema. Gikk du glipp av den? Konferansen ligger ute fram til 8. november.

Illustrasjonsbilde hjemmetjenester.

Gratulerer med dagen, kjære hjemmehjelpere!

Den 4. november er hjemmehjelpernes dag. Takk for at dere gir støtte og praktisk bistand til våre gamle! Hjelp til rengjøring, matinnkjøp og mulighet til sosial kontakt er første trinnet i omsorgstrappa.

Kompetanse med på jobben

Gratis webinar om ordningen Fagbrev på jobb

Samfunnet har et stort behov for flere fagarbeidere framover. Særlig gjelder dette i helse- og omsorgssektoren. Her kan du se webinaret som KS, Fagforbundet og Delta har laget om temaet.

En modell under press

Førstkommende fredag 17.00 møtes leder i Fagforbundet Mette Nord, leder i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen til debatt. I forkant av duellen ble begge lederne utfordret av Klassekampen på hva deres løsninger på fremtidas velferdsstat er. Mette Nord sitt innlegg kan du lese her, og debatten ser du på vår Facebookside førstkommende fredag 17.00!

Fare for streik i Oslo kommune

Utdanning. Livslang læring.

Gratis for medlemmer: LOs utdanningskonferanse går digitalt 14. oktober

Medlemmer i Fagforbundet får delta gratis på LOs utdanningskonferanse som har tema kompetanse, ulikhet og grønt skifte.

Tirsdag formiddag møtte KS og hovedorganisasjonene på arbeidstakersiden, LO, Unio, YS og Akademikerne hele fire statsråder og statssekretæren fra Statsministerens kontor.

Arbeidslivets parter krever tettere dialog med regjeringen

– Kommunenes innsats under koronapandemien er underfinansiert, sier Mette Nord, leder i LO Kommune.

Ambulanse. Illustrasjonsfoto.

Gratulerer med dagen, ambulansearbeidere!

Den 21. september feirer vi ambulansepersonelldagen. De fleste av oss møter de gule bilene kun ute på veien, men gjennom NRK-serien 113 får vi et innblikk i den komplekse og viktige jobben ambulansearbeideren gjør.

Arne Antonsen

Forbundstopper krever løft for alle pensjonister

- Vi har løsningen som kan sikre at pensjonistene ikke får mindre i lommeboka, sier lederne i Fagforbundet og Utdanningsforbundet, Mette Nord og Steffen Handal.

– Ja, vi i Fagforbundet ønsker også å samarbeide om oppgavedeling

Det er et godt tegn at lederen i Norsk Sykepleierforbund sier at hun vil invitere til samarbeid om oppgavedeling og oppgaveglidning, fordi dette er en av de største utfordringene i helsetjenestene, skriver Iren Mari Luther til Sykepleien.

Sykepleier (illustrasjonsfoto)

Husk å vaksinere deg mot influensa!

Vi i Fagforbundet oppfordrer alle våre medlemmer i helsesektoren til å ta influensavaksine i høst.