Kommunene svir av milliarder på bemanningsbyrå

Mellom 2016 og 2019 har norske kommuner og fylkeskommuner kjøpt tjenester fra bemanningsselskaper for 6,7 milliarder kroner. Dette vil Fagforbundet ha slutt på.

Kommuner svir av milliarder på bemanningsbyrå

Over 600 fulgte Kommunalkonferansen digitalt

På grunn av koronapandemien ble Kommunalkonferansen 2020 gjennomført digitalt. Programlederne Selda Ekiz og Erik Aasheim loset seerne gjennom konferansen, som hadde tillit, fellesskap og klima som hovedtema. Gikk du glipp av den? Konferansen ligger ute fram til 8. november.

Gratulerer med dagen, kjære hjemmehjelpere!

Den 4. november er hjemmehjelpernes dag. Takk for at dere gir støtte og praktisk bistand til våre gamle! Hjelp til rengjøring, matinnkjøp og mulighet til sosial kontakt er første trinnet i omsorgstrappa.

Gratis webinar om ordningen Fagbrev på jobb

Samfunnet har et stort behov for flere fagarbeidere framover. Særlig gjelder dette i helse- og omsorgssektoren. Her kan du se webinaret som KS, Fagforbundet og Delta har laget om temaet.

En modell under press

Førstkommende fredag 17.00 møtes leder i Fagforbundet Mette Nord, leder i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen til debatt. I forkant av duellen ble begge lederne utfordret av Klassekampen på hva deres løsninger på fremtidas velferdsstat er. Mette Nord sitt innlegg kan du lese her, og debatten ser du på vår Facebookside førstkommende fredag 17.00!

Gratis for medlemmer: LOs utdanningskonferanse går digitalt 14. oktober

Medlemmer i Fagforbundet får delta gratis på LOs utdanningskonferanse som har tema kompetanse, ulikhet og grønt skifte.

Arbeidslivets parter krever tettere dialog med regjeringen

– Kommunenes innsats under koronapandemien er underfinansiert, sier Mette Nord, leder i LO Kommune.

Gratulerer med dagen, ambulansearbeidere!

Den 21. september feirer vi ambulansepersonelldagen. De fleste av oss møter de gule bilene kun ute på veien, men gjennom NRK-serien 113 får vi et innblikk i den komplekse og viktige jobben ambulansearbeideren gjør.

Forbundstopper krever løft for alle pensjonister

- Vi har løsningen som kan sikre at pensjonistene ikke får mindre i lommeboka, sier lederne i Fagforbundet og Utdanningsforbundet, Mette Nord og Steffen Handal.

– Ja, vi i Fagforbundet ønsker også å samarbeide om oppgavedeling

Det er et godt tegn at lederen i Norsk Sykepleierforbund sier at hun vil invitere til samarbeid om oppgavedeling og oppgaveglidning, fordi dette er en av de største utfordringene i helsetjenestene, skriver Iren Mari Luther til Sykepleien.

Husk å vaksinere deg mot influensa!

Vi i Fagforbundet oppfordrer alle våre medlemmer i helsesektoren til å ta influensavaksine i høst.

– Vent med å kjøpe munnbind

Helseminister Bent Høie påbyr ikke munnbind ennå, men ønsket "tilbake på jobb" på regjeringens pressekonferanse fredag. En økning i smittetallene gjør det umulig å gjenåpne Norge som tidligere planlagt. Dugnaden må fortsette slik at tryggheten for samfunnskritiske yrker skal være sikret. Og en anbefaling om munnbind i spesielle situasjoner vil komme snart.

Brudd i lønnsoppgjøret - økt streikefare

Fellesforbundet brøt lønnsforhandlingene. Forbundet sier de ikke er redde for å bruke streikevåpenet. Forhandlingene om ny industrioverenskomst, det såkalte Frontfaget, ble gjenopptatt i dag etter nesten fem måneder pause grunnet koronakrisen. Allerede før forhandlingene begynte var det stor avstand mellom partene.

Det går i familien: Her er fire generasjoner medlemmer i Fagforbundet

Gudbjørg Kristine Rønning var familiens første kvinne som meldte seg inn i Fagforbundet. Siden har tre generasjoner til valgt å gjøre som henne.

Kjemper for fagarbeidernes plass i ambulansen

Det ulmer i rekkene blant ambulansearbeidere i Tromsø. Fagarbeiderne er redd for at nyutdannede paramedisinere med bachelor-utdanning i bagasjen blir favorisert foran dem.

23. juni hyller vi verdens offentlige ansatte

Tirsdag 23. juni er FNs dag for offentlige tjenester, en hedersdag for offentlige ansatte i hele verden. I år er vi spesielt stolt over innsatsen de har gjort for å bekjempe koronapandemien.

Krisepakkene må gi klima­jobber, krever fag­foreninger og miljø­organisasjoner

Sammen med 14 fagforeninger og miljøorganisasjoner krever Fagforbundet i et opprop at regjeringen finansierer og planlegger prosjekter som gir flere norske klimajobber.

Seint lønnsoppgjør og pensjon

Hvis man går av med pensjon i løpet av sommeren og tidlig høst, vil man få etterberegnet pensjonen når det foreligger et resultat for årets lønnsoppgjør, melder KLP. Dette er i tråd med tariffavtalen, men det er viktig at det tydeliggjøres i et spesielt år.