Åtte av ti utlyste jobber er deltid

Helsefagarbeidere hadde 3 200 faste stillinger å søke på de siste fem månedene. Bare 500 var heltid. - Det er deltidskrise, mener Fagforbundets Mette Nord.

29.08.2019 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 29.08.2019

Åtte av ti stillinger som ble lyst ut i dette pleie- og omsorgsyrket hadde stillingsbrøker under 100 prosent. Bare 15 prosent av de utlyste faste jobbene var heltid. To av ti stillinger ble lyst ut med en stillingsbrøk under 20 prosent.

Det viser en gjennomgang som Retriever har gjort på oppdrag fra Fagforbundet.

- Jeg føler meg utnyttet. Ekstravakter dukker opp på kort varsel. Takker jeg nei, risikerer jeg å havne bakerst i køen. Jeg må ta det jeg får. For meg handler det om å ha penger til mat, penger til husleie, penger til å forsikre dyret mitt. Dermed er det uaktuelt å planlegge fritidsaktiviteter og helt umulig å få lån til leilighet. Livet står på vent, sier Linda Merete Svela (29), til Dagbladet.

Les hele saken i Dagbladet