Aleris-saken: Vil endre loven hvis dommen blir stående

Fra rettssalen i Aleris/Stendi-saken.

Fra rettssalen i Aleris/Stendi-saken. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Senterpartiets Per Olaf Lundteigen og Arbeiderpartiets nestleder Hadja Tajik er blant flere politikere som tar til orde for lovendringer for å sikre alminnelige arbeidsfolks rettigheter bedre.

23.08.2019 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 23.08.2019

- Arbeidsmiljøloven må endres siden den gir grunnlag for sånne dommer. Man må definere arbeidstakerbegrepet tydeligere, sier Lundteigen til Dagsavisen i dag.

Tajik advarer i samme avis om at at det bør gjøres lovendringer for å sikre arbeidstakerne bedre, hvis dommen blir stående.

Flere aviser trekker fram at dagens lovverk ikke er bra nok etter at dommen falt i Aleris/Stendi-saken, blant annet på lederplass i Klassekampen:

- Et velorganisert arbeidsliv er avhengig av et tydelig arbeidstakerbegrep og et avklart arbeidsgiveransvar, og onsdagens dom i Oslo tingrett viser at det kan være nødvendig å skjerpe inn Arbeidsmiljøloven på disse områdene.

Kan bremse en positiv utvikling

Klassekampen peker samtidig på en positiv utvikling hos omsorgsgiganten, som i dag heter Stendi. Fagforbundets søksmål har før til rutineendringer. I dag er bare fem prosent klassifisert som næringsdrivende konsulenter.

Samtidig uttrykker avisen bekymring for at dommen kan bremse denne utviklingen, siden rettsavgjørelsen delvis har godkjent den tidligere forretningsmodellen.

- Dersom Stendi eller andre omsorgsselskaper bruker dommen som brekkstang for å slippe unna arbeidsgiveransvaret, bør norske kommuner følge opp og kreve faste ansettelser når de kjøper inn tjenester fra private, skriver Klassekampen.