Fagforbundet gjennom 100 år

Stiftelsesmøtet i Norsk Kommunearbeiderforbund lørdag 14. februar 1920 i Lille sal i Folkets Hus i Oslo.

Lørdag 14. februar 1920 begynte vår historie som et selvstendig forbund, da disse 29 alvorlige kommune­arbeiderne møttes i Lille sal i Folkets Hus i Oslo for å stifte Norsk Kommune­arbeiderforbund, forløperen til dagens Fagforbundet.

24.02.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.04.2021

De var blant annet vei- og anleggsarbeidere, havnearbeidere og gassverksarbeidere. Snart kom også sporveisarbeidere og brannfolk til for å kjempe for retten til å inngå tariffavtaler om ordna lønns- og arbeidsvilkår.

Historien startet med de første småkårsfolka og vei- og anleggsarbeiderne som i sin tid søkte inn til byene for å finne arbeid da nøden var stor ute på bygdene. Det starta med de mange kvinnene som av nødvendighet og noen i trass og frihetstrang, tok jobb utenfor hjemmet. Det starta med kampen om annerkjennelse og respekt for sin arbeidsinnsats og for trygge og likeverdige arbeidsvilkår.

Vi kan se tilbake på mange generasjoner med fagforeningskamerater og tillitsvalgte som har levd sine liv, kjempet kamper og gitt bidrag til utviklingen av den organisasjonen vi er en del av.

Hvordan hedrer vi alle dem som har kjempet før oss, og den kampen vi tar for arbeidsfolk i dag? Det gjør vi best ved å la oss inspirere og vokse oss enda sterkere i årene som kommer.

I dag representerer vi nesten 400 000 arbeidstakere som bygger, vedlikeholder, rengjør, gir omsorg og trygger landet. Vi er vaktmestre, renholdsarbeidere, helsefagarbeidere, miljøarbeidere, brannkonstabler, ambulansepersonale og barne- og ungdomsarbeidere.

Vi organiserer så mange stolte fagtradisjoner. Og så mange mennesker som brenner for yrket sitt.

Vår organisasjon har alltid bygget på den ene grunnleggende ideen om at arbeidstakere som står sammen i et fellesskap, står sterkere.

I 1920 talte forbundet bare noen tusen medlemmer, men var allerede fra begynnelsen et mangfoldig fellesskap av ulike yrkesgrupper. Vi har steg for steg, ved samarbeid, tilslutninger og rekruttering vokst oss sterkere og mer sammensatt. Nå sist i jubileumsåret, ved at det stolte og tradisjonsrike Postkom ble med.

Vårt historiske oppdrag har vært å forene arbeidstakere om felles interesser som lønnsmottakere. Solidaritet mellom yrkesgrupper og mellom fag. Mellom såkalte funksjonærer og arbeidere. Mellom faglærte, ansatte uten formell kompetanse og langtidsutdannede. Det har gitt oss vår store styrke.

Kjennetegnet ved vår organisasjon er at vi organiserer arbeidstakere som føler ansvar for utviklinga, drifta og vedlikeholdet av sin arbeidsplass og samfunnet rundt oss. Vårt arbeid har aldri begrenset seg innenfor vårt eget fagområde, arbeidsplass, lokalsamfunn eller landets grenser. Vi skal være stolte av at vi alltid har vært en del av et større samfunnsprosjekt.

Det spiller liten rolle å ha 100 år med stolt historie, hvis vi ikke får 100 år med stolt framtid.

Forbundet skal leve og vokse videre. Vi skal fortsatt kjempe for våre medlemmer, for det menneskelige samfunnet der alle arbeidsfolk har verdighet og frihet.

I 100 år har vi vært forbundet med et hjerte for fellesskapet. Vi ser hver eneste dag hvor stor behov det er for et forbund som alltid preker og praktiserer omsorg, samhold og solidaritet.

Sammen skal vi sørge for et arbeidsliv og et Norge som preges at Fagforbundets verdier også de neste hundre årene. Fordi – Norge og verden trenger mer av OSS.

Historiske milepæler:

1909: Første lov om syketrygd.

1919: Stortinget vedtar åtte timers arbeidsdag og én ukes ferie med lønn.

1935: Den første Hovedavtalen mellom LO og arbeidsgiverne underskrives.

1947: Lovfesting av tre ukers ferie med lønn.

1957: Lovfestet alderstrygd.

1957: Avtale om dagpenger under sykdom.

1967: Innføring av kollektiv hjemforsikring.

1973: Pensjonsalderen redusert til 67 år.

1977: Stortinget vedtar ny og utvidet arbeidsmiljølov.

1978: Full lønn under sykdom.

1978: Lov om likestilling mellom kjønnene.

1989: Avtalefestet pensjon (AFP) fra 65 år.

1996: Avtalefestet pensjon (AFP) fra 62 år.

2000: Lengre avtalefestet ferie: To dager i 2001 og to dager i 2002 – til sammen fem ukers ferie.

2005: Stanser Bondevik2-regjeringas forslag om å svekke arbeidsmiljøloven. Faste ansettelser fortsatt normen.

2006: Får gjennomslag for videreføring av sykepengeordninga og avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen).

2012: Får gjennomslag for omfattende tiltakspakke mot sosial dumping.

2014: Får gjennomslag for rett til stillingspro­sent tilsvarende faktisk arbeidstid.

2018: Fagforbundet forhandlet fram ny offentlig tjenestepensjon. Ordningen er en kollektiv løsning som er livsvarig og slår ut likt for kvinner og menn.

2019: Fagforbundet forhandlet fram tjenestepensjon for ansatte i private barnehager. Ordningen er en kollektiv løsning som er livsvarig og slår ut likt for kvinner og menn.

Mange har fått disse godene uten å være fagorganisert. De tenker ikke på at dette er velferdsordninger kjempet fram av fagbevegelsen.