Fagforbundet feirer 100-årsjubileum

Lørdag 14. februar 1920 møttes disse 29 alvorlige kommune­arbeiderne i Lille sal i Folkets Hus i Oslo for å stifte Norsk Kommune­arbeiderforbund, forløperen til dagens Fagforbundet. De var vei- og anleggsarbeidere, folk i tekniske tjenester, sporveisarbeidere og brannfolk som kjempet for retten til å inngå tariffavtaler for ordna lønns- og arbeidsvilkår.

Siden den gang har forbundet vokst i takt med velferdstaten og etter at Postkom (med sin egen stolte og enda eldre historie) nylig gikk inn i Fagforbundet er vi nær ved å runde 400 000 medlemmer. I dag er vi langt flere kvinner, og det har kommet langt flere yrker til, men de grunnleggende spørsmålene er fortsatt de samme: kamp for anstendig lønnsutvikling og ordna arbeidsforhold.

På de 100 årene har NKF og arbeiderbevegelsen samlet kjempet fram mange av de tingene vi er stolte av i Norge i dag. Små lønnsforskjeller, fornuftig arbeidstid, arbeidsmiljølov, sykepenger og ferie ble ikke til fordi politikerne eller arbeidsgivere innførte det, men fordi folk organiserte seg og krevde det. Og sånn er det faktisk fortsatt. Jo lavere organisasjonsgrad et land har jo mindre del av verdiskapningen får arbeiderne som faktisk har skapt den.

Fagforbundet feirer 100-årsjubileum

Lørdag 14. februar 1920 møttes disse 29 alvorlige kommune­arbeiderne i Lille sal i Folkets Hus i Oslo for å stifte Norsk Kommune­arbeiderforbund, forløperen til Fagforbundet. Det skal vi feire gjennom hele året.

Fra nasjonalt hold har vi allerede markert jubileet, og dagen, da vi sendte en personalisert filmhilsen til alle medlemmene fra Fagforbundets leder Mette Nord. Filmen til Nils kan du se et eksempel på her:

Det er mange som gjerne vil ha skjerfet sitt. Navnet ble lagt inn elektronisk på filmen, og Mette har dessverre ikke kapasitet til å lage skjerf til alle - men vi har fått laget en oppskrift på skjerfet, så du kan strikke selv - eller få en strikkeglad i nærheten til å hjelpe deg. Og det finnes allerede fagforbundsvotter der ute!

Vi har ikke lagt opp til felles feiring ute i forbundsregionene eller foreningene, men tenker vi kan flette inn og markerer jubileumet i de aktivitetene dere allerede har planlagt ute i foreningene.

For inspirasjon jobber vi med ti tips for enkel og effektfull markering av 100 årsjubileet.

For eksempel kan dere vise denne fine filmen (under) på medlemsmøter eller andre steder det passer med en liten presentasjon av Fagforbundet.

Les mer i Fagbladet:

Mer om hundreårsmarkeringa