Arbeiderpodcast-kameratene

HÅPEFULLE: ? Å få ungdom til å organisere seg er omtrent like lett som å be en 17-åring om å spare, men håpløst er det ikke, sier Petter Berg (t.h.) og Vegard Midtskogsæter. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

- Ideen til podcasten kom mens jeg satt på do rett før jul og hørte på en annen podcast, smiler leder i Fagforbundet Kongsvinger, Petter Berg. Sammen med kompisen Vegard Midtskogsæter lager han podcast om lover og regler i arbeidslivet.

12.03.2019 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 19.03.2019

De hadde nettopp hatt tillitsvalgt-samling og han merket seg at det nok en gang var de samme spørsmålene som dukket opp. Hvordan kunne man samle svar på disse og gjøre det lavterskel-tilgjengelig for alle som trenger å vite mer om arbeidslivets lover og regler? Fagforeningslederen er veldig glad i å høre om ulike temaer gjennom podcast, så svaret ga seg selv. Derfra var det kort vei til å invitere kompis og medtillitsvalgt Vegard Midtskogsæter med på laget.

– Petter vet akkurat hva han skal si for å få meg til å gjøre noe, det er for eksempel sånn jeg ble kasserer og medlemsregisteransvarlig, ler Vegard Midtskogsæter.

Hjelper å være gamle bekjente

De to har kjent hverandre siden de gikk elektrolinja på videregående, og tonen dem imellom er løs og ledig. Et godt utgangspunkt da de gikk til innkjøp av utstyr for å spille inn en testepisode på biblioteket. De synes det var gøy og skjønte at de måtte gå videre med det. Arbeiderpodcasten var født!

Så langt er det kommet sju episoder på rundt halvtimen. De handler for -eksempel om overtid, krav på fast stilling, rollen som verneombud og rollen som tillitsvalgt. Selv definerer de målgruppa si som «hvermansen». Det vil si, alle som trenger og ønsker å lære noe om lover og regler i arbeidslivet.

Hva gjør vi med ungdommen

Dere er begge to i det yngre tillitsvalgtsjiktet til Fagforbundet, hvordan synes dere det er å få ungdommen til å organisere seg?

– Det er vel omtrent like lett som å be en 17-åring om å spare, ler fagforeningslederen.

Men håpløst er det ikke. Han mener det er viktig å være synlig, for eksempel på utdanningsmesser.

– Hvis skoleelever ser oss der, vil du få en gjenkjennelseseffekt neste gang de møter Fagforbundet og kanskje er kommet ut i arbeidslivet, mener Berg.

Drevet av dårlige erfaringer

For kompisen Vegard var det å engasjere seg som tillitsvalgt nærmest en reaksjon på at han levde med veldig dårlige arbeidsforhold i elektronikkbransjen i seks år, før han fikk jobb på kinoen og kom inn i kommunen som kinomaskinist.

– Vi snakker for eksempel om å bli pålagt 500 overtidstimer i året. Ingen var organisert og ingen regler ble fulgt. Nå, med 75 prosent stilling ved kinoen, tjener jeg mer enn jeg gjorde i 100 prosent stilling med masse overtid på min gamle arbeidsplass, forteller han.

Når de spiller inn podcasten, hender det han ser for seg at han snakker til gamle kollegaer – om hva de egentlig har krav på.

– Det er nok derfor det har blitt ekstra viktig for meg å lære lovverket. For meg har den viktigste kvaliteten på en arbeidsplass blitt at de faktisk følger lover og regler, sier Midtskogsæter.

Ditt beste verveargument?

Vegard: At to medlemmer på jobben har fått større stilling!

Petter: Frikjøpsordningen! Vi har 160 prosent frikjøp og er her på heltid når medlemmene trenger hjelp. Og – uansett om det er unge eller godt voksne som er de potensielle medlemmene, så må de mases på. Petter Berg meldte seg inn i Fagforbundet da han begynte å jobbe i en omsorgsbolig for en del år siden.

– Den tillitsvalgte der maste så jævlig at jeg til slutt måtte gi etter, erkjenner Berg.

Og nå er det hans tur til å være den som «maser».

Vil du høre selv? Sjekk ut arbeiderpodcasten.no.