Min hverdag: Ole Roger Berg

Ole Roger Berg, leder, Fagforbundet Buss- og sporveisbetjeningen i Trondheim

Ole Roger Berg, leder, Fagforbundet Buss- og sporveisbetjeningen i Trondheim (Foto: Privat)

Travelt: Ole Roger Berg har mange ulike verv i fagbevegelsen og bruker derfor mye tid både lokalt og på reise.

12.02.2010 av Anders Hamre Sveen
Sist oppdatert: 24.09.2018

–  Dette året starta med at jeg var ordstyrer under deler av Trondheimskonferansen og gruppeleder under gruppearbeidet. Da vi begynte  med Trondheimskonferansen på 80-tallet var det bare en fem-seks fagforeninger som stod bak arrangementet, så da var jeg mer involvert i hele konferansen. Trondheimskonferansen er både givende og interessant.

Når en som Ole Roger har vært aktiv i fagbevegelsen en stund så ender en opp med mange forskjellige hatter. Han er både hovedtillitsvalgt på arbeidsplassen og leder av Fagforbundet Buss- og Sporveisbetjeningens Forening. Som  80 prosent frikjøpt som hovedtillitsvalgt må mye av fagforeningsjobbinga gjøres på fritida.

–  Jeg sitter i fylkesstyret i Fagforbundet Sør-Trøndelag, er ansattrepresentant i Nettbuss sitt  styre, og i tillegg er jeg leder av faggruppe for kollektivtrafikk i SST. Det siste vervet medførte at jeg nylig var i Brüssel  på et møte arrangert av fagbevegelsen og arbeidsgiverne innafor transportsektoren i Europa. Møtet handlet om et EU-direktiv om opplæring av yrkessjåfører. Det er et direktiv som i utgangspunktet er veldig positivt, fordi det stilles større krav til den som skal være yrkessjåfør.

Med så mange forskjellige verv blir det en del reising og Ole Roger forsikrer at han prøver å reise mest mulig med tog. Det er mer behagelig, mer miljøvennlig og dessuten går det an å bruke togturen til å skrive referater fra møter og gjøre annet arbeid.

I januar var han med  på en tidagers studietur i Palestina sammen med andre representanter for norsk fagbevegelse. De møtte blant annet palestinsk fagbevegelse, og fikk høre om deres utfordringer. Ole Roger blogget fra turen slik at alle hjemme kunne følge med.

Mest tid går det likevel til mer tradisjonelt fagforeningsarbeid. I 2008 var det fullt kjør i arbeidet mot anbud i busstrafikken i Sør-Trøndelag.

–  Den kampen tapte vi, forteller Ole Roger.  I 2009 måtte vi derfor arbeide for å sikre best mulig pensjonsordning og best mulig arbeidsvilkår for medlemmene våre. Vi fikk også sikret flere eksisterende lokale avtaler.

–  Nå har forberedelsene til årets tariffrevisjoner begynt. Alle fagforbundene i transportsektoren skal arrangere en felles tariffkonferanse i løpet av mars.