Arbeideropprøret i Sulis blir film – vil ha med fagbevegelsen

I den arktiske fjellheimen lå stedet som på folkemunne ble kalt «Lapplands Helvete»: Sulitjelma. Anført av en kvinne gjorde arbeiderne opprør en iskald januardag i 1907. De hadde fått nok av undertrykkelse, blodslit og umenneskelige arbeidsvilkår.

Filmen om gruvearbeiderne som trosset gruveselskapet og dannet fagforening har vært planlagt i ti år. Og selveste Nils Gaup har regien. Nå håper produsent Tom Vidar Karlsen på drahjelp fra fagforeninger og oppfordrer dem til å forhåndsbestiller billetter.

19.11.2020 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 20.11.2020

– Vi ønsker å fortelle en dramatisk historie fra Norge om hvordan ting var ved århundreskiftet. Dette er filmen om de hendelsene som gjorde Norge og Skandinavia til de samfunnene vi er nå. Folk sto med lua i handa og måtte kjempe for seg sjøl. De ble behandla som slaver av et gruveselskap hvor profitt var det eneste viktige. Etterhvert gjorde arbeiderne opprør og sa at nok er nok – og starta fagforening, forteller produsent Tom Vidar Karlsen i Storyline.

Helge Rønning Birkelund, FriFagbevegelse

Produksjonen planlegges som et storslått westerndrama kalt «Sulis» fra tiden som ledet til «opprøret på Langvannsisen» i 1907. 1500 arbeidere protesterte mot blodslit, sult og undertrykkelse og det forhatte slavemerket de måtte bære rundt halsen. Tre måneder senere holdt Martin Tranmæl tale i Sulitjelma på 1. mai, og en ny æra i kampen for arbeidernes rettigheter begynte.

Gaup på regi og fagbevegelsen på laget

Karlsen lover skuespillere fra øverste hylle i Skandinavia. I tillegg ønsker de å løfte fram nye talenter. Med på laget er også den Oscar-nominerte regissøren Nils Gaup.

Både Gaup og Karlsen mener filmens tema er like aktuelt i dag.

–«Sulis» er en metafor på hvordan et «sivilisert samfunn» fungerer den dag i dag. Avstanden mellom de rikeste, middelklassen og de på bunnen er visuelt svært tydelig. Målet med systemet er å genere mest mulig overskudd til eiere som sitter i et annet land. Raseringen av naturen og de menneskelige lidelsene er konsekvensen, sier regissør Nils Gaup i et informasjonsskriv.

Ekte solidaritet

– Vi ser ledere rundt omkring i verden som gjør det de kan for å splitte mennesker og sette dem opp mot hverandre. Vi tenger derfor en film om hva ekte solidartiet er for noe. Og i arbeidet opp mot premiéren ønsker vi selvfølgelig å ha med oss fagbevegelsen på laget, sier Karlsen.

Det som nå skal bli storfilmen «Sulis» har hatt en trang fødsel. Det er ti år siden LO bevilget en halv million kroner til prosjektet. Filmen har et budsjett på 37 millioner kroner og skal spilles inn i Sulitjelma, Røros og Målselv.

Forhåndskjøp billetter før jul!

Fortsatt må det noen millioner til for å klare budsjettet. Derfor reiser Tom Vidar Karlsen rundt, blant annet på regionsamlingene til LO, for skape engasjement rundt prosjektet og sikre seg støtte i fagbevegelsen. Finansieringsmodell for norsk film gjør at det har stor betydning at eventuelle bestillinger på forhåndskjøpte billetter legges inn før jul i år.