Fem tips til vellykket stand

Nestleder i Fagforbundet Agder, Venke Anny Nes, får hjelp av ambulansearbeider og ungdomstillitsvalgt Eirik Rønning, til å bidra til at Fagforbundets stand er en av de mest populære i Arendalsuka. (Foto: Marianne Billing)

Venke Anny Nes, nestleder i Fagforbundet Agder, har lang erfaring med å stå på stand. Som primus motor for Fagforbundet Agder i Arendalsuka har hun noen triks på lager for å lokke tilskuerne til akkurat Fagforbundets stand.

12.09.2019 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 13.09.2019

Konkurransen er stor. Organisasjoner, frivillige foreninger og politiske partier på over 200 stands forsøker å kapre oppmerksomheten til de 32 000 som besøker sentrum på en «vanlig» dag under uka.

– Man må ha det lille ekstra, sier Venke Anny Nes. Og det har Fagforbundet.

Det lille ekstra kan være alt fra vafler, karameller og popcorn – til bacalao, frukt og smoothie. Og quiz, lykkehjul og gi-bort-gaver.

God plassering

I tillegg er det viktig å ha en god plassering. Derfor må man være tidlig ute. Under Arendalsuka sikret Fagforbundet seg en sentral plassering på torget foran kirken, hvor nesten alle som vil ned til havna går forbi.

– Vi starta allerede en uke etter at det var ferdig i fjor. Vi har også klart å utvideog får nå lov til å ha to telt, forteller Venke Anny fornøyd.

Dresskode, skiftordning og solid grunnbemanning

Det lille ekstra er også folk. Under Arendalsuka er Fagforbundet ekstra kvinne- og mannsterke på stand. 30 stykker jobber hver dag, i flere skift. Både medlemmer og tillitsvalgte stiller med smil – og klær som ikke etterlater noen tvil om hvilket forbund de tilhører.

Marianne Billing

– Vi lar yrkesseksjonene ta ansvar for en dag hver. I tillegg er ungdommen med og bidrar, forteller Venke Anny.

Det er heller ingen tvil om at publikum setter pris på å få snakke med brannmenn, ambulansearbeidere og barnepleiere, og andre av Fagforbundets mange yrkesgrupper.

På standen har de en rekke aktiviterer både for store og små. Av de litt mer kuriøse Fagforbundet Agder har gjennomført tidligere er hoppetau, toving og snurrebass-sykling.

Profilerer yrkene våre

Ambulansearbeiderne stilte med blodtrykksmålere, og lot folk få en kjapp helsesjekk. Og da en av tilskuerne var så uheldig å få en kopp glovarm kaffe over armen var ikke hjelpen langt unna.

Ved middagstid serverte Fagforbundet rykende varm bacalao med focaccia, selvfølgelig tilberedt av våre egne medlemmer på sentralkjøkkenet. Det var så populært at det full stopp i gata og kø foran standen. Mange tok seg tid, ikke bare til en matbit, men også en prat med blide medlemmer og tillitsvalgte. Flere ga uttrykk for at de synes Fagforbundet hadde den beste standen på hele Arendalsuka.

Marianne Billing

En opptelling i etterkant viser at forbundsregionen fikk over 40 nye medlemmer under Arendalsuka.

Venke Annys fem tips til en vellykket stand:

1. By på noe godt å spise og drikke
  2. Morsomme aktiviteter som quiz, undersøkelser og lykkehjul
  3. Ha et aktuelt tema, nok informasjonsmateriell, løpesedler, profilartikler og gi-bort-gaver
  4. Vis fram våre yrkesgrupper og la dem bidra med aktiviteter
  5. Blide folk og god stemning

Ta vare på folkene

Og helt til slutt: ta vare på folkene som står på stand. God planlegging, ferdige vaktlister og definerte oppgaver gjør jobben mye enklere. I tillegg trenger også de som jobber på stand mat og drikke.

– Her i Arendal går det mye i ferske reker. Bare de to første dagene har vi servert 30 kilo, sier Venke Anny, som har en spesialavtale med fiskebutikken på brygga.

Det kommer godt med når man skal samle tillitsvalgte og frivillige til lunsj og sosiale sammenkomster.