1. mai markering på Nygårdsjøen

Godtoppmøte

Godt oppmøte (Foto: Elisabeth Erikstad)

Fagforbundet Gildeskål, Nygårdsjøen & omegn Arbeiderlag og Gildeskål Arbeiderparti samarbeidet i år om arrangementet.

02.05.2024 av Elisabeth Erikstad
Sist oppdatert: 06.05.2024

Før dørene skulle bli åpnet kl. 13, var lokalet stort sett fullsatt. Det møtte opp i underkant av 80 stk medregnet komiteen.

De fremmøtte koste seg med hjemmelaget lapskaus, kaker og kaffe.

Selv om solen skinte og det var rundt 20 grader ute holdt folk ut til arrangementet var ferdig tett på kl. 17.

Aina Myrvoll, leder i Nygårdsjøen & omegn Arbeiderlag, var konferansier for dagen. Hun ønsket velkommen, gratulerte med dagen og ledet oss gjennom programmet.

Vi var så heldige å få 10 år gamle Thor Ole Hansch til å spille noen sanger for oss. Flott prestasjon av en ung og dyktig pianist, som har erfaring fra både Saura kirke og Stormen. Thor Ole går i lære hos Yegor Shevtsov som er pianist i Stormen.

Thor Ole Hansch spiller
Thor Ole Hansch spiller (Foto: Aina Myrvoll)

Leder av Gildeskål Arbeiderparti, Silje Nordgård, holdt appell. Hun snakket om krigen i Ukraina, bombingen av Gaza, tryggheten vi har her i landet, som arbeiderbevegelsen har kjempet frem, og hvor viktig det er å kunne ha et organisert arbeidsliv med ei lønn å leve av. Hun påpekte også at kampen fortsetter. Vi har masse å kjempe for fremover.

Leder av Gildeskål Arbeiderparti holder appell
Leder av Gildeskål Arbeiderparti, Silje Nordgård, holder appell (Foto: Elisabeth Erikstad)

Leder av Fagforbundet Gildeskål, Elisabeth Erikstad, holdt en appell om viktigheten av å øke bevisstheten rundt psykisk helse. Vi må fjerne stigmaet og gjøre det lettere å snakke om det som tynger oss. Vi må være der for hverandre og støtte opp når noen trenger det. Psykisk helse er like viktig som fysisk helse. Vi må tørre snakke høyt om psykisk helse, ikke bare i dag, men alle dager.

Leder av Fagforbundet Gildeskål, Elisabeth Erikstad holder appell
Leder av Fagforbundet Gildeskål, Elisabeth Erikstad, holder appell (Foto: Silje Nordgård)

Beiarn mannskor er tilbake i Gildeskål og Nygårdsjøen for å glede tilhørerne med vakker mannskorsang.

I første avdeling fremførte de 5 sanger; When I'm Sixtyfour, Solen glimmar, I midnattsolen, Litl-Olamann og Sangerglede.

Beiarn mannskor synger
Beiarn mannskor synger (Foto: Silje Nordgård)

Så var det tid for en liten pause, hvor det kunne kjøpes mer lapskaus, kaffe og kaker, det ble solgt lodd og man kunne prate sammen.

Arrangementets hovedtaler var Rita Lekang fra Arbeiderpartiets fylkestingsgruppe. Både hun og Beiarn mannskor deltok også på 1. mai arrangementet vårt i 2017.

Rita Lekang var hovedtaler i årets 1 mai arrangement i Gildeskål
Rita Lekang var hovedtaler i årets 1 mai arrangement i Gildeskål (Foto: Elisabeth Erikstad)

I talen sin pekte Rita på at vi har mindre forskjeller i dag, men vi har fortsatt mye igjen å gjøre, for at også vanlige arbeidsfolk skal kunne kjenne på trygghet for arbeid og trygghet i økonomien, gode oppvekstsvilkår for barna sine og et samfunn som evner å ta vare på de eldste i samfunnet. Og det er akkurat det 1. mai-slagordet i år handler om; Arbeid, velferd og trygghet.

Videre forteller hun at LO er 125 år i år og har godt over 1 million medlemmer. Hun sier det er gledelig å se at LO vokser blant de unge, at det aldri har vært så mange studentmedlemmer som nå og at LO aldri før har hatt så mange medlemmer under 30 år. De positive tallene for fagorganisering underbygger teoriene, om at unge velgere søker trygghet og at det lønner seg å være organisert.

Rita Lekang forteller om kampene Arbeiderpartiet og LO har kjempet sammen, og hun trekker frem filmen Sulis 1907, som en påminnelse om at det hjelper å kjempe sammen for ei bedre framtid. Den enorme forskjellen mellom gruvearbeiderne og ledelsen, som førte til gruveopprøret, har endret Norge for alltid.

Videre trekker hun frem, at vi må kjempe videre for blant annet en lønn å leve av og retten til en heltidsstilling. Vi har store utfordringer med å beholde og rekruttere helsepersonell i Nord-Norge. Kommunene har et stort ansvar her, men kan ikke løse dette alene.

Det trengs felles innsats, hvis man skal klare å løse de store utfordringene. Det er avgjørende for at vi skal bygge videre ut et sterkt og godt offentlig helsevesen.

Rita Lekang snakker videre om internasjonal solidaritet. På en dag som 1. mai er det viktig å minne hverandre på, at solidariteten som kjennetegner bevegelsen vår - kjenner ingen landegrenser. Hun er klar på, at krigen i Ukraina og bombingen i Gaza må ta slutt. Vi lever i en uforutsigbar tid, og det er viktig at vi tar det på alvor.

Til slutt nevner hun litt om arbeidet Arbeiderpartiet gjør i fylkestinget; Divna Aktan - Alle sammen. Dette er et prosjekt for å øke bevisstheten og forebygge ungt utenforskap. Å investere i at de unge får en god start, er en investering både i fellesskapet og i vår felles fremtid.

Rita Lekang avsluttet talen slik: Vi, arbeiderbevegelsen, er på jobb hver dag for hele Norge. Og fremover er det vår jobb å gjøre folk sikre på, at det er vår politikk som fungerer. Arbeiderpartiet er det partiet som sørger for arbeid, velferd og trygghet.

Rita Lekang får blomster av Aina Myrvoll fra 1. mai komiteen som takk for sin tale
Rita Lekang får blomster av konferansier Aina Myrvoll fra 1. mai komiteen, som takk for sin tale. (Foto: Elisabeth Erikstad)

Silje Nordgård får blomst av Aina Myrvoll på vegne av 1. mai komiteen som takk for sin appell
Silje Nordgård får blomst av konferansier Aina Myrvoll på vegne av 1. mai komiteen, som takk for sin appell. (Foto: Elisabeth Erikstad)
Elisabeth Erikstad får blomster av Aina Myrvoll på vegne av 1. mai komiteen som takk for sin appell
Elisabeth Erikstad får blomster av konferansier Aina Myrvoll på vegne av 1. mai komiteen, som takk for sin appell. (Foto: Bjørn Ronny Madsen)

I den andre avdelingen til Beiarn mannskor fikk vi høre 6 sanger;  Loch Lomond, Norges skaal, Vaart fedreland, Seilersang, Fiolen min og Hawaiisang

Beiarn mannskor
Beiarn mannskor (Foto: Bjørn Ronny Madsen)

Etter koret var ferdig å synge, holdt Bjørn-Ove Berntsen, et medlem av koret, en kort appell for dagen. Han fortalte, at han synes det er kjekt og få være her i Gildeskål å feire dagen sammen med oss, at han ble engasjert i 1. mai-feiring i Beiarn rundt år 2010, og at dette er en dag han setter stor pris på. Bjørn-Ove avsluttet med å gratulere med dagen på samisk.

Bjørn Ove Berntsen fra Beiarn mannskor holder en kort appell
Bjørn Ove Berntsen fra Beiarn mannskor holder en kort appell (Foto: Elisabeth Erikstad)

Til slutt var det klart for loddtrekning.

Vi takker, Kaosheimen, Hjerterommet, Tore Andersen, Sol Service, Gildeskål Arbeiderparti, Fagforbundet Gildeskål, Isabells salong, Salmon Senter og Kigok, for flotte gevinster

Et vellykket arrangement ble avsluttet med takk og applaus til kjøkkenkomiteen og med ønske om vell hjem til alle.

1. mai komiteen ønsker å takke alle som har bidratt til å få arrangementet i havn. Vi takker også alle som kom og tilbrakte dagen sammen med oss. Takk til Beiarn mannskor med følge for at dere tok veien fra Beiarn, takk til Thor Ole Hansch for pianospill, takk til Rita Lekang for dagens hovedtale, Takk til appellantene for deres appeller.