Bidrar til en ren og trygg by

Stine Aksnes er bybetjent og medlem av Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo. Der sitter hun i styret til Yrkesseksjon samferdsel og teknisk. (Foto: Martin Halsos)

19. mars markeres bybetjentyrket.

15.03.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 19.03.2024

Hurra for bybetjentene. Den 19. mars i år feirer vi bybetjentene for første gang. Stine Aksnes jobber som bybetjent for Bymiljøetaten i Oslo og er sertifisert parkeringsbetjent. Hun er tillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo (006). Der sitter hun i styret for Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk. Vi har spurt henne om hvordan det er å være bybetjent.

Frihet under ansvar

- Å være bybetjent er frihet under ansvar. Vi kalles også for trafikkbetjenter og byverter. Du har stor mulighet til å påvirke din egen hverdag, samtidig som du har ansvar for å få utført oppgavene dine. Byen er arbeidsplassen vår. Den eneste utfordringen er at det kan være litt kaldt om vinteren. Du møter mange typer folk og du lærer å se byen på en helt egen måte. Jeg må for eksempel se trafikkbildet ut ifra både gående, syklende og bilisters syn. I vinter var det for eksempel mye bal med biler som sto i veien for trikken. Vi hjelper også besøkende turbusser med hvor de skal stå.

Varierte oppgaver

- Vi gjør mer enn bare følge opp skilt og parkering. Vi sjekker også opp forlatte og uregistrert kjøretøy, følger opp søppel i gata, hærverk, manglende belysing og hull i veien med bymeldingsappen. Her kan byens innbyggere legge inn ting de ønsker kommunen skal fikse.  Vi kan også bistå folk som trenger ekstra hjelp. For eksempel hjalp jeg en kar som var redd for at en butikk skulle lure ham. Jeg holdt meg i bakgrunnen og handelen gikk helt fint. Vi har en egen app som kartlegger hvor det er trygt i byen og hvor det er utfordringer. Vi samarbeider tett med politi, Oslo sporveier, renhold- og parktjenesten, sosiale tjenester og vektere.

Jobber for fagbrev og merkedag

- Opprinnelig er jeg utdannet ridelærer med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Jeg så meg etter et yrke med bedre inntekt og en kollega av meg anbefalte meg å ta kontakt med Bymiljøetaten. Der ble jeg tilbudt stilling som trafikkbetjent. Jeg fikk seks måneders utdanning og er sertifisert for håndhevelse av parkeringsforskriften. Serifiseringen med godkjennets på nytt hvert femte år. Vi i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i 006 jobber for at det skal bli et eget fagbrev for betjenter. Det tror vi det er behov for.

- Vi jobber også for at bybetjentyrket skal få en fast merkedag. Den 16. mars 2010 ble en ung mann alvorlig skadet av en isklump som falt ned fra taket til en bygård på Frogner. Det førte til en holdningsendring hos gårdeiere, og en ti-dobling av gebyrene for rasfarlig is og snø på taket. Vi mener det vil være en fin dato, og en påminnelse om hvor viktig at byens reglement blir fulgt. Det handler om å ta vare på hverandre.

Ta oss med på råd

- Jeg har til slutt et hjertesukk å komme med. Jeg har en åpen invitasjon til Oslo kommunes politikere. Ta oss bybetjenter med når dere planlegger og utvikler byen. Vi har gode innspill til hvordan byen kan fungere best mulig i forhold innbyggere, besøkende og næringslivet behov.