Jobber med det jeg brenner for

Erling Melbye er FDVU-ingeniør og medlem av Fagforbundet ForSe - forvaltning og service. (Foto: Erling Melbye)

Hurra for ingeniørene!

29.02.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.03.2024

Den 4. mars er ingeniørenes dag. Erling Melbye er FDUV-ingeniør og fagansvarlig for ITB i Boligbygg i Oslo kommune og medlem i Fagforbundet ForSe - forvaltining og service. Vi har spurt ham om han trives med jobben og om han har noen ønsker for framtida.

Stor interesse for teknikk

- En av grunnene til at jeg valgte å bli ingeniør er at jeg har stor interesse for tekniske installasjoner i bygg. Med tekniske installasjoner menes varme- og ventilasjonsanlegg, kjøle- og fryseanlegg, elektrisk anlegg, sanitæranlegg og lignendem sier Erling Melbye.

- Det faglige grunnlaget mitt er svennebrev som maler og femten års erfaring som tømrer og bedriftseier. I tillegg har jeg utdannelse fra Fagskolen Innlandet på Gjøvik. Her gikk jeg de to første årene studiet Forvaltning, Drift og Vedlikehold (FVD). Det kvalifiserte meg til driftstekniker. Deretter tok jeg to års påbyggingstudier og ble FVDU- ingeniør. Det står for forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling, fortsetter han.

Liker å få til gode løsninger

- Det beste med jobben som Fagansvarlig ITB, som står for integrerte, tekniske bygningsinstallasjoner, er at jeg får holde på med det jeg brenner for. Og at vi får til gode løsninger i byggene våre. Mye av jobben handler om sikre at Boligbygg får det produktet som er bestilt og at bygget funger så energieffektivt som mulig. Jeg har aldri en kjedelig dag, og det er mye å gjøre, sier ingeniøren.

Savner gode kurs

- Det er en ting jeg savner, og som er veldig viktig for meg. Jeg ønsker større tilgang på gode kurs i faget. Det er i stadig utvikling, både når det gjelder teknologi og krav til dokumentasjon og kartlegging. Jeg sender en oppfordring til bransjen og fagforeningene til gjøre en ekstra innsats på området. Vi ansatte og medlemmer vil bli veldig takknemlige for det. I hvertfall jeg, avslutter Erling Melbye.