En av de viktigste dagene i året

Ann Inger Blakli er leder for pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo.

Ann Inger Blakli er leder for pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Gratulerer med kvinnedagen 8. mars.

08.03.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.03.2024

Kampen for likestilling er ikke over. I dag den 8. mars markeres den internasjonale kvinnedagen.  Ann Inger Blakli er leder for pensjonist- og utføreutvalget i Fagforbundet Oslo og er medlem av Fagforbundet ForSe – forvalting og service. Vi har spurt henne om likestillig og hvorfor 8. mars er viktig.

En internasjonal kampdag

- Den 8. mars er den internasjonale kvinnedagen og en av de viktigste dagene i året. Dagen blir feiret verden rundt, for å markere kvinners kampsaker og rettigheter. Samtidig er dagen viktig for å feire kvinners sosiale, økonomiske, kulturelle og politiske prestasjoner, sier Ann Inger Blakli.

Fremdeles ulikheter

- Her hjemme i Norge har vi flere problemområder, som det er nødvendig å markere på kvinnedagen. Det er fremdeles ulikheter mellom kvinner og menn. For eksempel er ikke likelønn oppnådd i Norge. Kvinner tjener i dag 86 prosent av menns lønn. Det skyldes at menn og kvinners arbeid verdsettes ulikt, sier Blakli.

- Kvinners økonomiske selvstendighet er fremdeles en viktig kampsak. Ufrivillig deltid er et stort hinder for likestilling. Om lag 35 prosent av kvinnene i norske arbeidsliv jobber deltid, mot 15 prosent av mennene, ifølge CORE - Senter for likestillingsforskning.

Økonomisk selvstendighet gir frihet

-Kun gjennom faste og hele stillinger blir kvinner i stand til å forsørge seg selv og kan ta selvstendige livsvalg. Bli med å gå bak Fagforbundet Oslos parole den 8. mars: "Sats på egne ansatte, hele og faste stillinger nå", oppfordrer hun.

- Og jeg vil også peke på andre viktige paroler som 8.marskomitéen har: "Forsvarlig fødsel- og barselomsorg i hele landet!",  "Gazas kvinner er Oslos søstre! Stopp blokaden - Fri Palestina" og "Omvendt voldsalarm nå!", avslutter Ann Inger Blakli.

Program for 8. mars 2024

Vi møtes i Apotekergata 8. klokka 16. Fagforbundet Oslo inviterer til litt mat og prat før vi går samlet til Youngstorget for å markere kvinnedagen.

Så går vi i samlet flokk til Youngstorget hvor det blir appeller og kulturinnslag fra 17.50 - 18.00: Åpning med sang av Akerselva kvinnekor. Konferansier er Jorunn Folkvord. Appellanter er Abida Raja, Marie Antoniette, Ingunn Gjerstad, Kristin Hetle, Selma Flo-Munch og Solveig Hagen Strand, Kulturinnslag fra Ella Marie Hætta Isaksen og Akerselva kvinnekor.

Hovedparole i år: "Ikke én til - stopp menns kvinnedrap!"

Fagforbundet Oslos parole: "Sats på egne ansatte, hele og faste stillinger nå!"

Her finner du alle parolene og info om programmet.