Kampdag og fest for likestilling

Luka Dyrnes er sykepleierstudent, medlem av Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo og studentkontakt på Lovisenberg Diakonale Høgskole. (Foto: Martin Halsos)

Bli med i tog 8. mars.

07.03.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.03.2024

Luka Dyrnes er sykepleierstudent, medlem i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo og studentkontak på Lovisenberg Diakonale høgskole. Vi har spurt henne om hva 8. mars betyr for henne.

Feirer med å gå i tog

- For meg er kvinnedagen 8. mars både en festdag og en kampdag. Det er en dag for å gå i tog, sammen med en bred bevegelse, for å markere seire og for å kjempe for nye saker for likestillingen. Sammen er vi sterke, og det er gjennom organisering vi får gjennomslag. Jeg har gode minner fra alle de gangene det var grått og trist og været er dårlig, men likevel stillte folk opp på Youngstorget for å feire dagen. sier Luka Dyrnes.

Kamp for et likestilt samfunn

- Fagbevegelsen kjemper for er et likestilt samfunn. Hele og faste stillinger er avgjørende for kvinners likestilling. Ufrivillig deltid og midlertidige stillinger er typisk for tradisjonelle kvinneyrker. Det gir kvinner mindre økonomisk frihet. Det betyr dårligere pensjon. Man får ikke lån og det blir vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Opplever man samlivsbrudd blir overgangen ekstra hard for den med minst inntekt. Jeg håper derfor at så mangesom mulig  vil gå under Fagforbundet Oslos 8. marsparole «Sats på egne ansatte, faste og hele stillinger nå!», avslutter Dyrnes.

Program for 8. mars 2024

Vi møtes i Apotekergata 8. klokka 16. Fagforbundet Oslo inviterer til litt mat og prat før vi går samlet til Youngstorget for å markere kvinnedagen.

Så går vi i samlet flokk til Youngstorget hvor det blir appeller og kulturinnslag fra 17.50 - 18.00: Åpning med sang av Akerselva kvinnekor. Konferansier er Jorunn Folkvord. Appellanter er Abida Raja, Marie Antoniette, Ingunn Gjerstad, Kristin Hetle, Selma Flo-Munch og Solveig Hagen Strand, Kulturinnslag fra Ella Marie Hætta Isaksen og Akerselva kvinnekor.

Hovedparole i år: «Ikke én til - stopp menns kvinnedrap!

Fagforbundet Oslos parole: Sats på egne ansatte, hele og faste stillinger nå!

Her finner du alle parolene og info om programmet.