Klimaarbeider i kommunen: Er du spurt?

Stolt over å lykkes med klimaomstillingen: Finn Børge Dalen, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Trondheim. (Foto: Privat)

Alle ansatte må delta hvis vi skal lykkes med klimaplanene i Kommune-Norge. Mange er rett og slett klimaarbeidere uten å være klar over det. Mange har kunnskap, og enda flere har kanskje ideer til hva som kunne vært gjort bedre. Men har dere deltatt? Har dere blitt spurt?

12.03.2024 av Helene Bank
Sist oppdatert: 13.03.2024

Fagforbundets medlemmer i kommunene er ofte førstelinja i den kommunale gjennomføring av klima- og miljøomstillingen.

Klimautvalget 2050 er den siste i en rekke utredninger som slår fast at kommunene må bidra mer for å nå klima- og miljømålene våre. Alle kommunale planer bør gjennomgås for å sikre at de er i tråd med klimamålene. Skal planene bli gode, er det viktig at de ansatte blir tatt med på råd.

Trondheim viser vei

Finn Børge Dalen, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Trondheim, er stolt over at Trondheim fikk toppkarakter for sitt klimaarbeid av organisasjonen Carbon Disclosure Project (CDP), en internasjonal klimavaktbikkje.

– Det var ikke noen automatikk i at ansatte og deres organisasjoner involveres i planlegging og gjennomføring av klimaarbeid. Vi måtte bruke kontaktmøte med kommunedirektøren, vernelinjen (AMU), politisk og øvrige nettverk for å endre på det. Nå vil vi følge opp gjennom partssamarbeid, sier Dalen.

Når kommunen vedtar politikk for å begrense klimaendringer, bør ansatte ses på som en viktig ressurs og ha medbestemmelse gjennom partssamarbeidet, slik det framgår av hovedavtalen, del B § 2-2.

Et søk på ulike kommuners miljø- og klimahandlingsplaner viser at mange enten har frittstående planer eller at de er en del av det kommunale planarbeidet. Men lite syns det om de som har erfaring med sektoren - førstelinja og de tillitsvalgte - har vært med.

De ansatte har aktuell kompetanse innen blant annet transport, VAR-sektorene, opplæring og oppvekst, eiendomsforvaltning og helse og omsorg. Dere lokalt er gjennomførere og tilretteleggere av det lokale arbeidet. Kanskje du selv ikke har tenkt over at du er klima- og miljøarbeider?

Bildelingstjenesten Otto

Med gode prosesser kan også helt nye ideer komme opp. Dalen forteller om en prosess med omstilling av kommunale biler.

– I stedet for at kommunen eier en bil som står ubrukt store deler av tiden, har vi etablert en kommunal bildelingsordning, Otto, som er tilgjengelig for ansatte og innbyggere, også utenfor arbeidstiden.

Fagforbundet skal lage en veileder for lokalt klima- og miljøarbeid. Har du tanker eller ideer om hva som bør inn i en slik veileder, ta kontakt med Helene.Bank@fagforbundet.no.