Kronetillegg eller prosenttillegg?

Erfaren lønnsforhandler: Hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bodø, Wenche Høyforslett, argumenterer for at kronetillegg er mest rettferdig. (Foto: Fagforbundet Bodø)

Hva er mest rettferdig i lønnsoppgjøret?

04.03.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 19.03.2024

Når lønnsforhandlingene er gjennomført, skal lønnsforhøyelsen fordeles til de ansatte. Hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bodø, Wenche Høyforslett, har vært med på mange lønnsoppgjør. Hun svarer med det samme Oss tillitsvalgte ringer. Dette har hun klare meninger om.

– Vi er ikke glade i prosenttillegg. Det fører til at de som har høyest lønn får størst tillegg.
Kronetillegg er mer rettferdig. Når du går på butikken koster handlevogna det samme for meg og for kommunedirektøren, det samme gjelder bussbilletten og å betale for boligen. Derfor synes jeg vi burde få den samme lønnsøkninga i kroner.

– Er medlemmene også enige i at dette er den beste måten å fordele lønnsøkninga på?

– Ja, de synes det er mye mer rettferdig. Det handler om økt kjøpekraft, for alle.

– Tenker du at kronetillegg, heller enn prosenttillegg, er spesielt viktig i år?

– Dette er viktig hvert år, men det er klart at med dyr strøm, høyere rente, lån, alt er blitt dyrt, så det er nok ekstra, ekstra viktig i år. Det er dyrtid, og det merker lavtlønte ekstra godt, forteller Høyforslett.

– Åh, du fikk og ikke jeg?

– Om lønnstilleggene skal fordeles sentralt eller lokalt er et tilbakevendende spørsmål. Hva tenker du om det?

– Vi ønsker at mest mulig skal fordeles sentralt. Når det skal fordeles lokalt, blir det mye snakk om lønn. Det er ikke positivt for de som ikke får, og i tillegg er det ofte relativt små summer, så det blir kortvarig lykke for de som får litt mer.

– Det blir mye prat. «Åh, du fikk og ikke jeg?». Sånt kan skape støy på arbeidsplassen. Det er også veldig mye forarbeid og arbeid underveis. Noen ganger tenker vi at det hadde vært bedre om alle pengene ble betalt ut, jevnt fordelt, i mai. For det er veldig mye tid som går til lokale forhandlinger, både for oss tillitsvalgte og for ledelsen. Det er tid vi kunne brukt på andre nyttigere ting, avslutter Høyforslett.

Lønnsøkning i tabell.
Lønnsøkning i tabell. (Foto: Fagforbundet)