Ulik praksis for arbeidsklær

IrenLutherstårlentmotenmurlettsmilende

Man skal kunne holde varmen: Fagforbundets Iren Luther synes folk skal få det arbeidstøyet de trenger, uansett vær og vind. (Foto: Werner Juvik / Fagforbundet)

Godt arbeidstøy trengs for å holde varmen, men smittevern og forebygging av belastningsskader er også grunner til at det må ryddes opp i hva kommunene leverer til de ansattes garde­rober.

16.02.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 18.03.2024

Mange i kommunene er mye ute i jobben sin. Men om folk får egnet yttertøy og sko varierer både fra sted til sted, og mellom yrkene.

– Våre tillitsvalgte forteller at det er forskjellig praksis i de ulike kommunene, på hvordan kommunens ansatte utstyres med arbeidstøy. Det er flere grunner til at folk som jobber i helsetjenestene bør ha godt arbeidstøy, som passer og varmer uansett vær, sier Iren Luther, leder for Yrkesseksjon helse og sosial.

– For det første er det viktig at tjenestemottakerne i kommunene lett ser og forstår at det er kommunens personal de møter. Det skaper trygghet når folk har en gjenkjennelig kommunelogo på arbeidstøyet. For det andre møter våre folk mennesker som er syke og sårbare. En ting er at de som er syke kan være smittsomme, men også andre veien: blir sårbare eldre smitta, kan det være alvorlig.

– For det tredje handler dette om grunnleggende arbeidsmiljøtiltak. Det bør være en selvfølge at helsearbeidere har arbeidssko og ytterklær av god kvalitet, som ikke flyttes mellom pasienter og helsearbeiderens privatliv.

Skoposer mot smitte

Luther mener det er avgjørende for helsearbeidere å ikke ta med seg bakterier og smitte fra sine private hjem inn til pasienter og motsatt. Godt og riktig utstedt arbeidstøy er en forsikring mot det.

– Det sier seg selv: Har man ikke fått gode og varme nok klær og sko fra arbeidsgiver, må man supplere med privat tøy og sko.

Luther vet at flere blir fortalt at skoposer hos pasientene i hjemmetjenesten skal være bra nok for smittevern. Luther mener det ikke er tilstrekkelig.

Arbeidsklær stopper ikke ved ankelen

– Blant helsearbeidere har det tradisjonelt sett ut til at man slutter å være på arbeid ved ankelen. Vi i Fagforbundet mener at skotøyet og ytterklærne må passe til været helsearbeideren beveger seg i. Det er ikke mulig å gjennomføre helsearbeidet uten skotøy eller ytterklær som er tilpasset aktivitet og vær. Det er urimelig at kommunen som arbeidsgiver forventer at arbeidstakeren skal slite ut private sko og ytterklær som er nødvendig på jobb, og så stå for regningen selv. Å stå for egnet arbeidstøy, ser vi på som en grunnleggende oppgave for arbeidsgiver.

Mye godt arbeid lokalt

Iren Luther ser at det er stor forskjell på kommuneøkonomiene og hvordan tillitsvalgte blir møtt med sine krav.

– Det er mange i kommunene som ser at det er stor forskjellsbehandling mellom ulike yrkesgrupper. Denne vinteren har yttertøy og sko fått mye oppmerksomhet blant medlemmene våre. Vi vet at det gjøres, og har blitt gjort, mye godt lokalt arbeid for å få det vi mener burde være en selvfølge. Noen har gått til ledelsen, andre må videre til kommunepolitikerne. Nå kan de i hvert fall ikke si at dette er ukjent for dem.