Fagforbundet når ut til unge på TikTok

Ingrid Tønseth Myhr og Lars Helgerud i informasjonsavdelingen står bak Fagforbundets TikTok. (Foto: André Haugen/Fagforbundet)

Med en eksplosiv vekst fra tusen til 40 000 følgere på TikTok, har Fagforbundet ikke bare funnet nøkkelen til å engasjere ungdom mellom 15 og 25 år, men også sett en markant økning i interessen for medlemskap blant unge.

16.02.2024 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 27.02.2024

Ingrid Myhr, rådgiver i informasjonsavdelingen, står foran kamera på de små filmsnuttene. Hun er overrasket og glad for engasjementet.

– Jeg er positivt overrasket over alle de fine tilbakemeldingene vi får. Det viser at det vi gjør virkelig betyr noe for unge, og det inspirerer oss til å lage mer godt innhold, sier Myhr.

Videoene handler om alt fra hva du har krav på som ung arbeidstaker, til saker som Fagforbundet er opptatt av.

Treffer unge mellom 15 og 25 år

Det var etter kommunevalget i 2023 at informasjonsavdelingen bestemte seg for å satse på den relativt nye sosiale medier-kanalen TikTok. Et av argumentene for at høyresiden gjorde det godt i valget, spesielt blant unge, var at de var aktive på TikTok. Derfor var det et ønske fra Fagforbundets politiske ledelse at vi skulle forsøke å nå unge på en annen måte enn før.

På få måneder har Fagforbundets konto gått fra beskjedne tusen følgere til over 40 000. Men det stopper ikke der. Engasjementet har også vært stort.

– Vi har oppnådd imponerende resultater med 7,7 millioner visninger, 458 000 likerklikk, og 15 000 delinger. Viktigere enn tallene er imidlertid publikummet de har nådd. Målgruppa på 15 til 25 år har tidligere vært krevende å nå gjennom andre kanaler, forteller kommunikasjonssjef i Fagforbundet, Kjell-Erik Kallset.

Unges medievaner

Og engasjementet kommer til syne i kommentarfeltet. Det er få negative kommentarer. Snarere er det en tydelig takknemlighet for informasjon om rettigheter man har i arbeidslivet. I tillegg til den positive responsen og engasjementet på plattformen, har Fagforbundet sett en økt interesse for medlemskap blant de unge.

– Siden vi startet vår satsing på TikTok, ser vi en tydelig økning i  interessen blant unge som ønsker å melde seg inn. Dette viser at vår tilstedeværelse og innsats på sosiale medier direkte bidrar til å styrke vår organisasjon, sier Kallset, som også understreker viktigheten av å teste nye kanaler for å nå unge potensielle medlemmer.

– Ved å møte de unge der de er, har vi ikke bare økt vår egen synlighet, men også bidratt til en større bevissthet rundt rettigheter i arbeidslivet, Fagforbundets poltikk og interesse for medlemskap i Fagforbundet, fastslår Kallset.

De korte klippene, som både er informative og underholdende, har skapt en unik plattform for dialog og læring blant unge. Denne tilnærmingen har ikke bare forsterket Fagforbundets relevans blant ungdom, men viser også viktigheten av å tilpasse innhold til målgruppens preferanser og medievaner.