Sprer juleglede med lysende trikk

Juletrikken sprer julestemning i sentrum.

Juletrikken sprer julestemning i sentrum. (Foto: Skjermdump, Fagforbunet OSA -Facebook)

Fagforeninga OSA og Sporveien er opptatt av å gi et godt tilbud til innbyggerne. Midt i julestria serverer de gratis mat, drikke og hygge til folket fra en trikk pyntet med hvite lys.

13.12.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 20.12.2023

Siden 2014 har Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) og Sporveien gitt hovedstadens borgere en liten hvilepause fra den travle juletida ved å by på en kopp kaffe eller noe å bite i.

13. desember tennes igjen lysene på juletrikken, som skal stå utenfor Domkirken midt i Oslo sentrum. Sporveien tar regninga for trikk og mat, men de rundt 20 medlemmene og tillitsvalgte som deltar, gjør det på frivillig basis. Helt uten betaling.

Mye stolthet

Tilbudet er populært både blant innbyggerne og ansatte.

– Folk blir overrasket, og folk blir glade. Og hvert eneste år får jeg spørsmål om det blir juletrikk, og om de kan være med å bidra, sier initiativtaker og koordinerende hovedverneombud Geirr Cranner.

Hovedverneombud Geirr Delphin Cranner i Sporveien koordinerer arbeidet med juletrikken. Omtrent 20 medlemmer og tillitsvalgte i Oslo Sporveiers Arbeiderforening bidrar ved å dele ut mat og drikke fra den lysende trikken – midt i julestria. (Foto: André Haugen)

OSA har kjempet iherdig mot privatisering og oppsplitting i mange år. Fagforeninga er opptatt av å drive med egne ansatte. Bak tiltak som juletrikken ligger det mye yrkesstolthet og følelse av en tilhørighet blant de ansatte.

Selv hadde Cranner nylig 25-årsjubileum i Sporveien, men forteller om flere som har passert 40 år som Sporveien-ansatte. Det mener Cranner sier noe om arbeidsmiljøet, hvordan folk har det på jobb og yrkesstoltheten de kjenner på.

Og de er stolte av å være offentlig eid.

– Det er byen og innbyggerne som eier Sporveien, og det er de som skal nyte godt av det, sier Cranner.

Billettkontrollør og servitør

Blant de rundt 20 ildsjelene som er med på å dele ut mat og drikke, er det folk fra hele virksomheten som bidrar. Dette gjør fagforeninga først og fremst for innbyggerne. Men det er også en anledning til å vise folka bak kollektivtrafikken fra en annen side enn vanlig.

– Det er artig å se folk bli glade og overraska når billettkontrolløren kommer og serverer deg en kaffekopp og noe å bite i. Det er veldig kult. Og det er våre egne folk. Vi har ikke innleide vektere.

Cranner forteller at det er folk av alle slag som kommer innom juletrikken. Både de mest slitne som trenger litt varme og mat i kroppen, og de som trenger en pust i bakken under julehandelen er velkommen.