Er du KL*AR for å kaste de gule lappene?

Produkteier: Tim Sørensen ber de tillitsvalgte være tålmodig mens de venter på opplæring og tilgang til KL*AR, klubbstyrets arbeidsrom, som skal rulles ut i løpet av 2024. (Foto: Fagforbundet / Birgit Dannenberg)

Det utvikles et nytt digitalt verktøy til deg og andre tillitsvalgte. Det skal ta saksbehandlingen fra papir og gule lapper til en datamaskin nær deg.

30.11.2023 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 12.12.2023

Har du hørt om KL*AR? Det er ikke sikkert. Men du kan allerede nå notere deg at det er godt nytt på gang for Fagforbundets klubbtillitsvalgte.

Og du kan også notere deg at KL*AR omtales som klubbstyrets arbeidsrom. Det skal bli et verktøy som gir deg oversikt over medlemmene i klubben og som skal gjøre det enklere og sikrere å håndtere alt du skriver og dokumenterer på vegne av medlemmene.

Du må imidlertid være litt tålmodig. Utrullingen av KL*AR starter i løpet av våren 2024, men fordi det rulles ut i en fylkeskrets om gangen, vil noen måtte vente til 2025 før de får opplæring og tilgang, opplyser Tim Sørensen. Han er produkteier i Fagforbundet og har ansvar for innholdet i det digitale arbeidsrommet.

Veien fram til ferdig system er lang, og brolagt med oppturer og nedturer, feil og reparasjoner. Slik er det i alle større digitale prosjekter. Det er et poeng å ta seg god tid, så alt er i orden når det tas i bruk.

– Vi skal finne ut hva som er behovene og hvilke oppgaver som skal løses. Det er Fagforbundets tillitsvalgte på arbeidsplassene, de som er valgt etter hovedavtalen, som hjelper oss å utvikle og teste produktet, for da vet vi at det blir bra, understreker Sørensen, som selv har vært tillitsvalgt i Fagforbundet i 15 år.

Sikrere og enklere

Fagforbundet har mye ansvar å skjøtte på arbeidsplassene – i saker som omhandler oppsigelse, lønn og omorganisering med mer. Det er helt avgjørende at sikkerheten ivaretas. I dag oppbevares mange dokumenter på lite Fagforbundet-vennlige og ikke så sikre steder, som serveren til arbeidsgiver eller personlige datamaskiner. Det er en saksbehandling som ikke lever opp til dagens krav til personvern.

Og ja, det skal bli enklere. Klubbstyrets arbeidsrom skal blant annet by på oversikt over egne medlemmer, sikker oppbevaring av dokumenter og enkel saksbehandling.

– Dette blir et verktøy som tar hensyn til dem som ikke liker å jobbe med data. Programmet skal rett og slett bli enkelt, sier Sørensen.

Lettere å verve

Verving er alltid målet, også når det rulles ut nye digitale muligheter.

– Formålet er alltid medlemsvekst. Vi skal være det beste forbundet, og det innebærer at vi skal verve alle vi kan. Det skal vi blant annet gjøre ved å styrke de tillitsvalgte i klubbene med gode verktøy.

Les mer på fagforbundet.no/klar.