Bekymret for generelle kutt

Borggården i Oslo rådhus.

Borggården i Oslo rådhus. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Fagforbundet Oslo har hatt fire deputasjoner med kommunen.

28.11.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 29.11.2023

Den største arbeidsgiveren blant medlemmene i Fagforbundet Oslo er Oslo kommune. I forbindelse med budsjettforhandlingene for 2024 har Fagforbundet Oslo bedt om møter med Finansutvalget, Helse- og sosialutvalget, Kultur- og utdanningsutvalget og Samferdsel- og miljøutvalget, for å komme med innspill til budsjettet. På fagspråket kalles det en deputasjon. Møtene ble gjennomført i løpet av oktober.

En viktig kanal

- Budsjettet for 2024 ble lagt fram av det nå avgått byrådet med AP, SV og MDG i september. Nå har det vært til behandling i de forskjellige byrådsutvalgene. Der har vi hatt mulighet til å komme med vårt syn på budsjettet og det er en viktig kanal for oss for å få fremmet medlemmenes sak, sier Anna Elisabeth Uran, 2. nestleder i Fagforbundet Oslo.

Redd for kvaliteten på tjenestene

- Dette budsjettet er først og fremst preget av generelle kutt i administrasjonen og bydelene, etter ostehøvelmetoden. Det er opp til enhetene, avdelingene og bydelene å finne hvor det skal kuttes. Vi er redd for at det vil gå ut over kvaliteten i tjenestene til innbyggerne og føre til økt arbeidspress på våre medlemmer. Vi vet at privatisering kommer, men det preget ikke budsjettet da vi hadde møtene. Men nå når det nye byrådet bestående av Høyre og Venstre har jobbet med budsjettet vil det bli vedtak på å konkurranseutsette fire sykehjem, flere private barnehager og større bruk av private krefter, forteller hun.

Mange innspill til utvalgene

- Vi har kommet med innspill om at det er behov med for økt grunnbemanning i barnehagesektoren og i eldreomsorgen. Vi ønsker også at kommunen forsetter å utvikle ansattes kompetanse og at prosjektene for heltid, 6-timersdag og vikarpool fortsetter. Kommunen må bruke egne ansatte, fremfor å hente inn vikarer, sier nestlederen.

Håper på gjennomslag

- Bystyret behandler og vedtar budsjettet i desember. Bydelsutvalgene behandler og vedtar etter det sine budsjett basert på rammebevilgningene fra bystyret. Først da ser vi det endelige resultatet. Vi har kontakt med politikere i bystyret og bydelene som støtter vår sak, og håper vi får gehør for noen av våre synspunkter. Men det er en utfordring med blå-grønt flertall i bystyret og i mange av bydelsutvalgene, sier Uran.

En ny hverdag

- Over nyttår begynner arbeidet med budsjettet for 2025. Særlig spennende blir byrådets budsjettkonferanse i mars. Der fastsettes hovedprioriteringer og økonomiske rammer for de nærmeste fire årene. Det blir nok en ny hverdag, avslutter Anna Elisabeth Uran.

Her kan du lese om budsjettprosessen i Oslo kommune.