Ønsker et konstruktivt samarbeid med byrådet

Roger Dehlin er leder i Fagforbundet Oslo.

Roger Dehlin er leder i Fagforbundet Oslo. (Foto: Birgit Dannenberg)

Pressemelding fra Fagforbundet Oslo 25. oktober

25.10.2023 av Anders Greif Mathisen
Sist oppdatert: 27.10.2023

- Først av alt, vil Fagforbundet Oslo gratulere Eirik Lae Solberg som byrådsleder. Høyresiden gjorde et godt valg i Oslo i år, og det er naturlig at dette viser seg i form at et høyreledet byråd, uttaler leder i Fagforbundet Oslo Roger Dehlin.

- Vi ser fram til et konstruktivt samarbeid med Solberg og alle andre byråder. Fagforbundet Oslo er en seriøs arbeidstakerorganisasjon som vil jobbe videre med byrådet for å sikre heltid og kompetanseheving, sier Dehlin videre.

Jobber for å ivareta våre medlemmer

Det er ingen tvil om at vi i Fagforbundet Oslo ønsket et annet valgutfall, men vi vil hele tiden jobbe for å ivareta våre medlemmer på best mulig måte selv med et Høyre-byråd i byen.

Tjenestene blir best uten krav til utbytte

Vi er selvfølgelig bekymra for våre medlemmer når Høyre i sin samarbeidsavtale med Venstre, Frp og Krf åpner for mer innslag av private. – I fagforbundet Oslo tror vi på at tjenestene til byens innbyggere blir best om vi ikke bruker skattepenger på å sikre utbytte til private eiere, sier Dehlin.

Regnestykket går ikke opp

– Vi ser at Høyrepartiene legger opp til å kutte i byens inntekter og øke utgiftene. Det er et regnestykke som ikke går opp, og vil på sikt ramme de som har behov for offentlige tjenester, sier Dehlin.

Frykter dårligere tilbud med effektivisering

Det er heller ikke betryggende at høyresiden i sin samarbeidsavtale skriver at de skal gjennomføre et effektiviseringsprogram. Det låter som nytale, og det blir spennende å se om dette er noe annet enn et program for å utarme bydelene slik at tilbudene til byens innbyggere blir dårligere, uttaler Dehlin.

Vil følge opp løftet  om like god lønn og pensjon ved privatisering

I valgkampen var Oslo Høyre tydelige på at ingen som jobber i virksomheter som risikerer å bli privatisert skulle få dårligere lønn og pensjon. Fagforbundet Oslo skal minne Byrådet på dette løftet om det blir nødvendig. – Det er dessverre altfor ofte vanlige arbeidsfolk som må betale prisen når løftene til høyresiden skal innfris, bemerker Dehlin. Vi merker oss at høyresiden sier de ønsker å satse videre på kompetanseheving, det liker vi godt, avslutter Dehlin.