Fagforbundet Ås 1 mai appell

Line, Irene, Marcus og Somwang

Line, Irene, Marcus og Somwang (Foto: Line Kvalberg)

! mai markeringen i Ås kommune ble markert utenfor Ås kulturhus. Leder Line Kvalberg holdt appell. Tilstede på markeringen var Line Kvalberg, Irene Jensen, Marcus Oterholm og Somwang P. Mjaaland. Vi hadde med oss materiell fra Fagforbundet og delte ut muffinser. Nedenfor er appellen,

04.05.2023 av Line Kvalberg
Sist oppdatert: 04.05.2023

1mai-appell 2023: Fagforbundet Ås.

Kjære alle sammen,

Jeg er så glad for å se dere alle her. Jeg er stolt over at dere er her. Det varmer. Og det føles viktig.

Koronapandemien vi har vært igjennom, med omfattende og langvarige smitteverntiltak ble en tøff tid for veldig mange av oss, og ettervirkningene preger noen av oss ennå.

Skolestenginger kan ha ført til redusert læring for barn og unge over hele verden, og satt spor vi ennå ikke vet helt omfanget av.

Alle merker nå økte priser på strøm, drivstoff og matvarer, og dette gjør at mange frykter at de ikke får pengene til å strekke til. Men det er de som har minst fra før, som blir hardest rammet.

De siste åra har jeg kjent mer og mer på hvor betydningsfullt det er at vi står sammen.

Ikke bare her, men at vi står sammen på jobben, i fag- og arbeiderbevegelsen og i solidaritet med resten av verden.

Frihet, likhet og solidaritet er arbeiderbevegelsens bærende ideer som Fagforbundet bygger sin politikk på, er viktig nå, og kanskje mer enn noen gang.

Vi må demme opp mot hat, fremmedfrykt og ikke la den få grobunn. Vi må gjøre mer mot forskjellene her i landet og i resten av verden.

Krigen i Ukraina, har ført til den mest omfattende og ødeleggende krigen i Europa siden andre verdenskrig. Tusenvis av barn, kvinner og menn er drept, og enda flere er blitt såret. Millioner av ukrainere er på flukt fra krigens grusomheter.

De menneskelige lidelsene og ødeleggelsene er uutholdelige. Vår solidaritet og medfølelse er med det ukrainske folket.

Alt dette har til sammen ført til at vi har rett og slett en fattigdomskrise på trappene.

Spørsmålet er bare hva vi skal gjøre for at den ikke skal få bite seg fast. Vi i Fagforbundet skal gjøre vårt. Derfor er dette lønnsoppgjøret vi er midt oppe i nå så veldig viktig.

Hele laget skal ha lønnsøkning. Men de med minst må få mest.

Topplederne har bevilget seg store lønnstillegg, samtidig som de med lavest inntekt i kommunene har hatt reallønnsnedgang de siste fem årene. Det er uholdbart.

Spørsmålet er om vi som bevegelse og samfunn skal stå opp for at de som trenger det mest får det største løftet? Det er det klart vi skal. Og det har vi fått til for de ansatte i kommunene.

Vi har akkurat blitt enige med arbeidsgiversida i kommunene om et lønnsoppgjør som sikrer hele laget en reallønnsøkning, og som løfter dem med minst mest.

Og det, mine venner, er det godt å kunne si når dere står her sammen med oss.

Kampen mot fattigdom har to sider, vi må løse akutt fattigdom med akutte tiltak, men den store kampen for å utjevne sosiale forskjeller og fjerne fattigdom og hjelpe vanlige folk, skjer gjennom velferdsreformer og politikk som gir alle like muligheter.

Vi trenger tiltak som treffer hele laget – ikke en politikk for dem som har mest fra før.

Så til våre medlemmer, det er deres arbeidsforhold vi kjemper for. Vi kjemper for hele, faste stillinger, og en lønn og en pensjon vi kan leve av. Fagforbundet har i lang tid satt heltidskultur på dagsorden. Skal vi lykkes i dette arbeidet, og løse fremtidens utfordringer må vi skape en kultur for heltid.

Vårt svar er hele faste stillinger, bedre oppgavefordeling, bedre kommuneøkonomi og ikke minst å bruke hele laget.

Fremtidens arbeidsliv vil kreve et mangfold av kompetanse, og det er viktig at vi anerkjenner ulike typer kompetanse uten å skape statushierarkier, som splitter mer enn de forener. Ansatte uten formell kompetanse kan ha lang erfaring fra arbeidslivet og viktig realkompetanse.

Fagforbundet har alltid vært opptatt av at realkompetanse må verdsettes, og mener at ansatte med praktisk erfaring og ansatte med teoretisk utdanning fra høyskole eller universitet, må lære av og utfylle hverandres kompetanse.

Og hvorfor mener vi at politikk er så viktig?

De fagorganisertes viktigste kampsaker krever politiske løsninger. Det er for eksempel sykelønnsordningen. Det er hvilke rettigheter du skal ha som pensjonist. Det er hvilken lønn du skal ha.

På det området er historien full av eksempler, helt tilbake til innføring av åttetimersdagen rett etter første verdenskrig, innføringen av svangerskapspermisjon, arbeidsledighetstrygd, alderstrygd, og arbeidsmiljøloven.

Alle lovene har etter hvert blitt endret og forbedret. Alt dette er politikk, og dette er lover og rettigheter som vedrører oss alle. Derfor vil jeg oppmuntre alle til å bruke stemmeretten sin, i høstens kommunevalg.

Og med det sier jeg, gratulerer med dagen!

Takk for meg!