Skattemelding 2022 og fagforeningsfradrag

Fagforeningskontingent gir skattefradrag.

Fagforeningskontingent gir skattefradrag. (Foto: Katja Kircher / Mostphotos)

34 000 medlemmer har de siste dagene fått SMS og/eller e-post fra Fagforbundet med overskrift Skattemelding 2022. Det gjelder dem som i løpet av året har betalt inn kontingent direkte til Fagforbundet. Gode nyheter for organiserte er at fradraget vil øke i 2023.

16.03.2023 av Marianne Solem/informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.03.2023

Meldingen fra Fagforbundet ser slik ut

Skattemelding 2022

Vi har innberettet til Skatteetaten at du har betalt xxx kr i kontingent i 2022. Er det trukket kontingent fra lønn i tillegg innberettes dette av din arbeidsgiver. Det er fradragsrett for fagforeningskontingent inntil 5 800 kr for inntektsåret 2022.

Med vennlig hilsen,

Fagforbundet

Disse får melding fra Fagforbundet

Hvis du har vært i permisjon eller av andre grunner har betalt inn kontingent via giro eller nettbank til Fagforbundet, har vi plikt til å innrapportere at du har betalt inn kontingenten. Og vi må gi deg beskjed om hvilket beløp vi har innrapportert. Dette gjelder ca 34.000 medlemmer og hvis du er en av dem, har du fått melding fra oss nå.

Innrapporteringen fra Fagforbundet kommer i tillegg til fagforeningstrekk som eventuelt din arbeidsgiver har gjort. Du vil bare få melding fra Fagforbundet, dersom du har betalt kontingent direkte til oss. De aller fleste medlemmer får innrapportert fagforeningskontingenten via arbeidsgiveren sin.

Fradraget for fagforeningskontingenten øker

Har du betalt fagforeningskontingent i 2022 kan du trekke fra inntil 5 800 kroner i din skattepliktig inntekt.

For inntektsåret 2023 øker beløpet. Da kan du trekke fra inntil 7 700 kroner i din skattepliktige inntekt.