Rekordverving i Flatanger

Gleder seg: Oda Amalie Dølvik, ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Flatanger, og datteren Wilma, er temmelig fornøyd med verveinnsatsen i kommunen. (Foto: privat)

Kystidyllen Flatanger i Trøndelag byr på råe naturopplevelser, men det er ikke den eneste råskapen du finner her. I løpet av en uke klarte de å øke andelen yrkesaktive medlemmer med hele tre prosent, og steg med det opp i Fagforbundets verveadel.

02.12.2022 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 20.12.2022

Det hårete vervemålet ble nådd i løpet av ei uke i sommer, fagforbundsuka. Prestasjonen utløste en premie fra Fagforbundet, varer for 10 000 kroner i nettbutikken. Trønderforeninga tok umiddelbart avgjørelsen om at den skulle komme medlemmene til gode.

– Vi sendte ut jubileumsflasker fra nettbutikken til alle yrkesaktive medlemmer, som både markerte at vi hadde blitt over 400 000 medlemmer, og at vi på Flatanger hadde vervet godt. Det ble satt veldig pris på, sier foreningsleder Sissel Skorstad.

Godt synlig på jobb

Skorstad er opptatt av at det er flere som står bak den gode verveinnsatsen. Ungdomstillitsvalgt Oda Amalie Dølvik og Roar Øverås, regionsekretær i Trøndelag, var med på de mest aktive vervedagene. Blant annet ble det vervet godt i en barnehage.

– Det var helt avgjørende at vi hadde med oss Oda Amalie i barnehagen der hun jobber. Hun traff mange nye medlemmer der, både fordi hun kjenner plassen godt og fordi hun selv vet mye om å være ny i Fagforbundet, sier Skorstad.

Foreninga har gjort et nummer ut av at de tillitsvalgte skal være godt synlige for alle på jobb.

– Målet vårt er å ivareta alle yrkesgruppene, alle medlemmene. Det får vi til fordi medlemmene kjenner til hvem som er tillitsvalgt, så de vet hvem de kan gå til, sier Skorstad.

Andre gang på vervetoppen

Flatanger-foreninga har merket seg at det lønner seg å være godt forberedt.

– Vi har en klar kjøreplan for hver dag vi er ute og møter nye og gamle medlemmer. Da har vi på forhånd sørget for at arbeidsgiver har godkjent besøk fra oss. Vi snakker med rådmannen og etatsjefer og avklarer med lederne på arbeidsplassene om når det passer at vi kommer, forteller hun.

Flere medlemmer styrker nødvendigvis den lokale fagforeninga, med godt fungerende hovedtillitsvalgt og plasstillitsvalgte, og det gjør at de i enda større grad kan være med å påvirke livet på arbeidsplassene i kommunen. I tillegg fikk det noen konkret utslag – som bedre representasjon i kommunale utvalg.

Det er for øvrig andre gang foreninga er på vervetoppen. Første gang var på begynnelsen av 2000-tallet i Norsk kommuneforbund. Den gang var Flatanger en av fire fagforeninger som ble belønnet for innsatsen med hver sin bærbare pc.