Slik skaper de god stemning på arbeidsplassen

Trivsel: ­Distriktssjef Per Jakobsen, tillitsvalgt Olav Otnæs og hovedverneombud Espen Langbach jobber tett sammen i hverdagen. Det er noe av det som gjør arbeidsmiljøet på postterminalen så godt, ifølge de tre. (Foto: Lars Helgerud)

I førjulstida dobles pakkemengden på Hamar postterminal, men arbeidsmiljøet er fortsatt på topp. Oppskriften er action, godt humør og ikke minst godt partssamarbeid, forteller Per Jakobsen, vinner av Fagforbundets første arbeidsmiljøpris.

30.11.2022 av André Haugen
Sist oppdatert: 04.01.2023

På en vanlig uke sorterer og frakter de rundt 120 ansatte opp til 60 000 pakker. I disse dager er det rundt 120 000. Det jobbes døgnet rundt, men det er lite som tyder på at den økte arbeidsmengden tynger humøret til de som jobber her.

Under landsmøtet i høst delte Fagforbundet for første gang ut en egen arbeidsmiljøpris. Vinneren ble Per Jakobsen, distriktssjef ved Hamar postterminal.

Hovedverneombud Espen Langbach og tillitsvalgt Olav Otnæs stod bak forslaget, og peker på en lang rekke tiltak som har gjort arbeidsmiljøet bedre: Systematisk HMS-arbeid, god ansvarliggjøring av ledere, godt partssamarbeid, nærværstiltak som har gitt mindre sykefravær og god balanse mellom moro og alvor.

Står sammen

Jakobsen har jobba som leder i Posten i drøyt 35 år. Det som har endret seg aller mest, er samarbeidet mellom partene på arbeidsplassen, mener han.

– Før kunne det være at de ansatte fikk høre om en endring først under et drøftingsmøte, og det var det. Nå har vi en konstant dialog og faste møtepunkter minst åtte ganger i året. Vi har jo et felles mål om at bedriften skal gjøre det bra, og da er det best å stå sammen, forteller Jakobsen, som selv er medlem av Fagforbundet.

Otnæs har kontor vegg i vegg med sjefen. Det gjør avstanden kort, og både Otnæs og Langbach trekker fram godt samarbeid mellom partene som en suksessfaktor.

– Per inkluderer, og ser viktigheten av å ha et samarbeid mellom fagforening, vernetjenesten og ledelsen, sier Langbach.

Tillit og nabohjelp

I tillegg er Otnæs opptatt av tilliten sjefen viser andre ledere og de ansatte.

– Per er ikke en type som detaljstyrer. Han lar folk være seg selv, og ikke minst tenke selv. Det gjennomsyrer alt, og det funker, sier han.

På terminalen har de også jobbet mye med å bli bedre på å hjelpe hverandre.

– Hvis det er mer igjen av arbeidsdagen, så nytter det ikke å gå hjem hvis naboen sliter. Da må du spørre om de trenger hjelp, og naboen må ta imot den hjelpa. Det er kanskje en av de viktigste faktorene for at vi har fått det til. Når du hjelper naboen, blir du også kjent. Og det gjør noe med miljøet på tvers, sier Jakobsen.

Mange små grep gjør også stemningen bedre. Det kan dreie seg om sosiale arrangementer eller gode HMS-tiltak. De ansatte har blant annet eget treningsrom, ladeskap for elsykkelbatterier – og egen pølsebod midt på gulvet i terminalen.

– Det er mange små ting som betyr mer enn man skulle tro, sier Otnæs.