Sikrer billigere medlemskap

Nestlederen i Fagforbundet og lederen av Arbeiderpartiet er godt fornøyd med at det nå blir billigere å være organisert for mange av våre medlemmer. (Foto: Steinar Ottesen)

Fra 1. januar blir det billigere medlemskap i Fagforbundet, og det er statsministeren godt fornøyd med.

23.11.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 20.12.2022

– Det er veldig bra. Fagforbundet har igjen og igjen vist hvor viktig det er som arbeidstaker å være del av et større fellesskap, gjennom daglig arbeid for medlemmene og ikke minst gjennom store saker som rettssaken mot Stendi, sier Jonas Gahr Støre.

Fagforbundets landsmøte har vedtatt å sette ned prisen på medlemskapet og regjeringa har økt skattefradraget for fagforeningskontingenten. Denne kraftfulle kombinasjonen gjør at det å være organisert blir enklere for lommeboka til mange av våre yrkesaktive medlemmer.

– Jeg har i møte med fagorganiserte fått høre at en del medlemmer nå tar kontakt og melder seg ut eller ber om å få betalingsutsettelse, rett og slett fordi de ikke har penger til å betale kontingenten. I en sånn situasjon er det av stor betydning at medlemskapet blir billigere, både gjennom lavere kontingent og gjennom høyere skattefradrag, sier Gahr Støre.

Statsministeren får støtte fra nest­lederen i Fagforbundet.

– I ei tid med økte priser og stor usikkerhet er det viktigere enn noen gang å være organisert. Derfor er jeg glad for at våre tillitsvalgte på landsmøtet stemte for å sette ned medlemskontingenten og at regjeringa også gjør det billigere å være organisert, sier Odd Haldgeir Larsen.

Fagforeningsfradraget dobla

Ap/Sp-regjeringa har på 15 korte måneder dobla skattefradraget for organiserte. Dette var noe av det første regjeringa gjorde etter å ha vunnet stortingsvalget i 2021. Stikk i strid med Høyre som har foreslått i sitt alternative statsbudsjett å halvere skattefradraget og Frp som vil fjerne hele skattefradraget.

– Det skriver seg inn i rekken av Høyre-forslag som svekker den norske modellen og tryggheten for folk i arbeid. Da Høyre satt i regjering, ble fagforeningsfradraget mindre verdt hvert eneste år. De svekket arbeidstakernes rettigheter, og de skrev i sin regjeringserklæring at de anerkjente det uorganiserte arbeidslivet. Det viser at vi ser svært ulikt på norsk arbeidsliv på høyre og venstre side av norsk politikk, sier Jonas Gahr Støre.

– Dette har vært en viktig sak for oss i mange år, og jeg er glad for at vi på kort tid har levert på det vi lovet før valget, sier Jonas Gahr Støre.

Fagforbundet gjorde alt for at det ble regjeringsskifte i 2021 og det med god grunn.

– Dette viser hvor viktig det var for våre medlemmer at venstresida vant valget. Høyre og Frp er imot skatte­fradrag for organiserte. Dermed demonstrerer de i praksis at de ikke er partiene for vanlige arbeidsfolk, sier Odd Haldgeir Larsen.

Du blir en del av et fellesskap

Fagforbundet har runda 400 000 medlemmer og LO nærmer seg milepælen 1 million medlemmer. Jo flere vi blir, jo sterkere blir fellesskapet. Statsministeren mener to gode medlemsfordeler er samhold og fellesskap.

– Medlemskapet gir mange fordeler, som rimelig forsikring, tilgjengelig advokathjelp og så videre. Men den største fordelen er at man er del av et fellesskap. Man står ikke alene med ting som er vanskelig på jobb, men har en tillitsvalgt man kan gå til og en stor organisasjon bak der igjen, sier Jonas Gahr Støre.

– Jeg kan ikke få sagt hvor viktig det er! Det er selvfølgelig det for den enkelte, fordi man som arbeidstaker alltid har et større fellesskap i ryggen. Det er viktig for tryggheten i arbeidslivet. Fagbevegelsen har gjennom over hundre år drevet fram rettigheter og reguleringer. Men det er også bra for samfunnet som helhet, sier Støre.

Avgjørende å være organisert

En lang pandemi, krig på kontinentet, energikonflikt og økte priser har gjort hverdagen tøff for Fagforbundets medlemmer. Denne tiden har demonstrert nødvendigheten av å være organisert.

– Er det noe vi har lært av krisetider og økte priser, er det at du trenger noen som kjemper for deg på arbeidsplassen. Du trenger en tillitsvalgt som alltid tar kampen for deg. Det skaper trygghet i arbeidslivet og det er ikke så mye som er viktigere enn det, sier Odd Haldgeir Larsen.

– Når prisene nå stiger, opplever mange at pengene ikke strekker til, og det rammer selvfølgelig lavtlønte ekstra hardt. Da er det ekstra betydningsfullt å være medlem av en organisasjon som på vegne av mange kjemper for bedre vilkår og større trygghet på jobb, avslutter statsministeren.