Foreslår kompetansetiltak for energibransjen

Utvalgets medlemmer fra EL og IT Forbundet, Fagforbundet, Delta, NITO, Tekna og Samfunnsbedriftene. (Foto: Nicolay Biørn-Lian/Samfunnsbedriftene)

Det har blitt vanskeligere å skaffe den riktige kunnskapen til den riktige stillingen. Et utvalg med medlemmer på både arbeidstaker- og arbeidsgiversida i energibransjen har diskutert problemstillinga, og foreslått flere tiltak.

26.10.2022 av André Haugen
Sist oppdatert: 27.10.2022

Partene i Energiavtale I og II ble i forbindelse med tariffoppgjøret 2021 enige om å etablere et partssammensatt utvalg for å se nærmere på kompetansesituasjonen for energibransjen.

– Informasjonsgrunnlaget vi har hentet inn tyder på at utfordringene med å sikre tilstrekkelig kompetanse er økende. Dette er en samfunnskritisk bransje som vi håper får god bruk for denne rapporten, sier Ingrid Myran, som har representert Fagforbundet i utvalget.

Under lanseringa av rapporten ble funn fra Samfunnsbedriftenes årlige arbeidslivsundersøkelse presentert. Det ble også en utredning utvalget bestilte fra Oslo Economics, som har kartlagt status og fremtidsutsikter for kompetansedekning i fire lokale energiselskaper. Begge er en del av grunnlaget for rapporten.

Utvalget har kommet frem til fire prioriterte tiltak:

Opprette samarbeidsforum: Samarbeidsforumet skal holde fokus på kompetansearbeidet også etter utvalgets rapport. De skal møtes 2-4 ganger i året, og bidra med råd og veiledning til partene lokalt om hvordan de kan arbeide systematisk med kompetanse.

Videreføre bransjeprogrammet: Utvalget oppfordrer partene til å reoppnevne og videreutvikle bransjeprogrammet for elektro-, automasjon, fornybar- og kraftnæringen. Utvalget har også pekt på dette behovet overfor Kunnskapsdepartementet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Samarbeid mellom bedriftene: Utvalget anbefaler bedrifter å samarbeide om kritisk kompetanse. Utvalget peker på at støttefunksjoner og spesialistkompetanse vil kunne deles eller leveres fra underleverandører.

Samarbeid med utdanningsinstitusjoner: Utvalget oppfordrer bedriftene til å vurdere samarbeid med utdanningsinstitusjoner om etter- og videreutdanning.

Utvalget består av medlemmer fra EL og IT Forbundet, Fagforbundet, Delta, NITO, Tekna og Samfunnsbedriftene.